dinsdag 13 september 2011

9 / 11


 
Marilyn at 9 AM, 2010
houtskool, pastel en kleurpotlood op papier
Ø 53 cm



Into Limbo

Een paar dagen lang heb ik op tv alles gekeken wat met 9/11 te maken had. Omdat dit beroemde, absurdistische theater precies 10 jaar geleden als het ware in première ging, zonden veel televisiekanalen alles wat er ook maar iets mee te maken had eindeloos herhaald uit. Sommige beelden had ik nog niet eerder gezien.

Misschien is er over 9/11 al veel teveel geschreven, teveel gezegd. Maar de onschuldig blauwe septemberochtendlucht waaruit ineens zo'n te verwaarlozen kleine zwarte kankercel groeit, de banale geluiden van een gewone metropool die plotseling overgaan in opgewonden praat, in uitgevloekte woorden, verbijsterde gebeden, dat alles ontroert me nog steeds. Het is zo wonderlijk mooi en tegelijkertijd zo afschuwelijk om naar te kijken. Toen er naar een aantal dagen geen programma's over 9/11 meer werden uitgezonden, keek ik anders naar de wereld, naar mijn huis. Ik vond het raar dat het huis nog overeind stond en dat er nergens wit stof lag.




The Birds, 2002
acrylverf en stift op papier
70 x 100 cm