zondag 9 oktober 2011

Preliminary Drawings for Pieta


Tekening in insectendoos
(19,5 x 26 x 6 (lijst l x b x d)

 
Tekening in insectendoos
(19,5 x 26 x 6 (lijst l x b x d)


Insectendozen

Waarom het ene kind alles opraapt wat hij of zij op de grond ziet liggen en het andere kind alles laat liggen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik bij dat deel hoor dat alles opraapt en alles veertig jaar later nog steeds heeft: in de oorspronkelijke schoenendozen, sigarenkistjes en blikken. Nog altijd kan ik niets weggooien. En almaar sterker wordt de hoop dat iemand mijn verzamelingen nog duizend jaar langer bewaard.

Insecten horen zeer zeker bij de felbegeerde trofeeën die men van het slagveld der overwonnenen pleegt mee te nemen. Ze hoeven niet eens opgeprikt te worden, maar worden gewoon in luciferdoosjes gelegd, de permanente en goedkope slaapkamertjes van alles wat klein is en dood. Echte insectendozen heb ik altijd willen hebben, maar zag ze alleen in musea. Wanneer je dan zomaar 10 zorgvuldig gemaakte maar onbewoonde dozen krijgt aangeboden, om er 'een verzameling van het een of ander' in te maken, zegt men geen nee.

Ik had de dozen met gemak kunnen vullen met insecten, zelf verzamelde, zelf getekende. Maar wat ik nog liever spaar zijn piëta's, zelf verzamelde, zelf getekende.


COLLECTIES, werk van 11 kunstenaars,Galerie Wit, Wageningen 
16 oktober t/m 6 november 2011. Opening zondag 16 oktober 2011 om 15.00 u. Openingswoord door Marcel Dicke, hoogleraar entomologie aan de Wageningen Universiteit.
Deelnemende kunstenaars: Ada Dispa, Couzijn van Leeuwen & Lotte van Lieshout, Jose van Loon, Marijke Mink, Rinke Nijburg, Marcel Reijerman, Jan Hein van Rooy, Gerda Ten Thije, Wietske Schoenmaker, & Jan Vos.


Counting on the Backside, 2011 
Preliminary Drawing for Pieta No 09
potlood, kleurpotlood en aquarelverf op papier
13,3 x 18,1 cm