zaterdag 5 juli 2014

St. Sebas (voor Peter S.)




St Sebas
(voor Peter S., 25-06-2014)
2014

gemengde techniek op paneel
14 x 7,5 cm




Uit de brief aan Peter S.
maandag 7 juli 2014
[...]
De Heilige Schrift leert dat Jezus het volgende zegt: ‘Ik ben niet gekomen om de wet te ontbinden maar te vervullen.’ -Alweer uit het blote hoofd- Kattelieke Priester-Hippies wier namen ik weiger te noemen behalve die van Lucas Grollenberg, Griezelberg noemden wij hem vroeger liever, meenden dat het bij De Zoon des Mensen eigenlijk nergens meer om ging behalve om gezellig katteliek samenzijn en zoveel mogelijk drinken, neuken en blowen. Ik heb de stellige indruk dat de Heer zoiets nou niet bepaald bedoelde. Liever ga ik sinds mensenheugenis te rade bij de mystici van over de hele wereld –ook bij de kattelieke- die tenminste verstaan dat de Heer bedoelde dat het ego een wel heel smalle en zielige basis is om op te bestaan.
Het enige begrijpen van de wereld is immers overduidelijk het loslaten van het ik ten gunste van het ontmoeten van de ander en de Ander, zoals dat bij Emmanuel Levinas zo lelijk heet, maar ik weet ook niet goed hoe het dan te noemen. Want naaste is een nog lelijker woord en het woordje medelijden ook. Dus doen we het nu maar met het boeddhistische woordjes compassie. 
[...]