woensdag 5 september 2018

Kunstmanifestatie Hemmen # 1





Kunstmanifestatie Hemmen
Wereldwijd de heerlijkheid
Wereldwijd het hemelrijk 

Voor de kunstmanifestatie ‘Wereldwijd de heerlijkheid’ maak ik een installatie met een heleboel ronde tekeningen (tondo’s) die zo aan de muren worden gehangen dat er een soort parallelle kosmos ontstaat. De tekeningen worden aangevuld met ballen, bollen, lichten en spiegels waardoor een nog rijker universum geschapen wordt. Er is ook ruimte voor ruimte reizende mensen, kosmonauten, goden, aliens en ufo’s.

Aan de lucht staan miljoenen hemellichamen. Die zijn er altijd, ook overdag, maar de duizelingwekkende schoonheid ervan ontvouwt zich voor het blote oog van de mens maar mondjesmaat. Vanaf onze benauwde stedelijke balkons en vanuit onze achtertuinen zien we maar een fractie van dit schouwspel. We wonen nu eenmaal op nachtelijke eilanden van licht die het zicht op het spektakel grotendeels onmogelijk maken. Dat moet voor de oermens en premoderne mens wel anders zijn geweest.

De beroemde Amerikaanse regisseur Steven Spielberg had van zijn vader geleerd dat de nachtelijke sterrenhemel niet iets engs en onvoorstelbaars belichaamde maar aan de verbeelding juist eindeloze ruimte bood. Ik herinner me iets vergelijkbaars. Op vakanties in Zwitserland zag het kind een Melkweg die geen vage lichtvlek was maar bestond uit een duizelingwekkende hoeveelheid sterren.

Elk jaar weer verheug ik me er dan ook op om tijdens de zomervakanties tot ver in de nacht te blijven kijken naar het lichtspektakel. Die betoverende wereld van toen probeer ik in Hemmen te herscheppen onder de titel ‘Wereldwijd het hemelrijk’.

Hemmen, Overbetuwe (GLD)
14 t/m 30 september 2018




Inconsolable Brown Dwarf
Music Drawing Performance No. 18
Andries van Rossem & Rinke Nijburg 

28 september 2018 om 21:30 u