In 2008 begonnen Andries van Rossem (componist) en Rinke Nijburg aan een eerste reeks van drie Muziek-Teken-Performances in Intro In Situ in Maastricht. Het idee voor deze optredens kwam van Johan Luijmes, indertijd directeur van Intro In Situ. Daarna volgden optredens elders in het land.
In de eerste 6 performances, MDP No t/m No 6, speelde Van Rossem gedurende drie kwartier pianomuziek van diverse, meestal eigentijdse componisten, soms composities van eigen hand, en werkte Nijburg op groot formaat aan een geïmproviseerde tekening. In de meest recente optredens, vanaf MDP No 7, heeft Van Rossem het spelen van bestaande composities ingeruild voor het improviseren op vleugel of piano. Hierdoor zijn de bijdragen van beide partijen niet alleen gelijktijdig maar ook volledig congruent geworden.
Voorafgaand aan elke performance wordt door Van Rossem en Nijburg middels een aantal gesprekken een duidelijk thema of motief afgesproken waarop beiden zich richten. Vanuit dit thema bereiden beiden hun optreden voor, zonder dat beiden exacte kennis hebben van dat wat de ander gaat doen. Muziek en tekening worden nooit nadrukkelijk op elkaar afgestemd, zodat er talrijke losse verbindingen ontstaan die reeksen associaties mogelijk maken. Op een groot & leeg tekenvel ziet het publiek een tekening ontstaan; in de marges van het beeld verschijnen soms handgeschreven commentaren. Tegelijkertijd ontstaat een eenmalig muziekstuk. Wanneer de muziek eindigt, eindigt ook het tekenen.
Andries van Rossem (1957, Leerdam) is componist. Zijn werk wordt uitgevoerd door gerenommeerde orkesten, ensembles en solisten. Van Rossem is één van de oprichters van het muziektheater De Plaats in Arnhem; hij realiseerde voor De Plaats de muziek voor een 12 tal muziektheaterproducties. Hij doceert eigentijdse muziek en muziektheater aan het ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten, en orgel en klavecimbel bij het Apeldoornse Cultuurcentrum Markant. Sinds 2006 is hij daarnaast als organist verbonden aan de Protestantse Gemeente Rozendaal.
In de eerste 6 performances, MDP No t/m No 6, speelde Van Rossem gedurende drie kwartier pianomuziek van diverse, meestal eigentijdse componisten, soms composities van eigen hand, en werkte Nijburg op groot formaat aan een geïmproviseerde tekening. In de meest recente optredens, vanaf MDP No 7, heeft Van Rossem het spelen van bestaande composities ingeruild voor het improviseren op vleugel of piano. Hierdoor zijn de bijdragen van beide partijen niet alleen gelijktijdig maar ook volledig congruent geworden.
Voorafgaand aan elke performance wordt door Van Rossem en Nijburg middels een aantal gesprekken een duidelijk thema of motief afgesproken waarop beiden zich richten. Vanuit dit thema bereiden beiden hun optreden voor, zonder dat beiden exacte kennis hebben van dat wat de ander gaat doen. Muziek en tekening worden nooit nadrukkelijk op elkaar afgestemd, zodat er talrijke losse verbindingen ontstaan die reeksen associaties mogelijk maken. Op een groot & leeg tekenvel ziet het publiek een tekening ontstaan; in de marges van het beeld verschijnen soms handgeschreven commentaren. Tegelijkertijd ontstaat een eenmalig muziekstuk. Wanneer de muziek eindigt, eindigt ook het tekenen.
Andries van Rossem (1957, Leerdam) is componist. Zijn werk wordt uitgevoerd door gerenommeerde orkesten, ensembles en solisten. Van Rossem is één van de oprichters van het muziektheater De Plaats in Arnhem; hij realiseerde voor De Plaats de muziek voor een 12 tal muziektheaterproducties. Hij doceert eigentijdse muziek en muziektheater aan het ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten, en orgel en klavecimbel bij het Apeldoornse Cultuurcentrum Markant. Sinds 2006 is hij daarnaast als organist verbonden aan de Protestantse Gemeente Rozendaal.
Music Drawing Performances I MDP
2017 Het Depot, Wageningen, MDP No 18
2017 Lutherse Kerk, Amersfoort, MDP No 17
2017 Galerie Nouvelles Images, Den Haag, MDP No 16
2017 Vrijzinnig Protestantse Kerk, Velp, MDP No 15
2016 Stedelijk Museum Schiedam, MDP No 14
2016 Lutherse Kerk, Amersfoort, MDP No 13
2015 Maria Christina Kerk, Den Dolder, MDP No 12
2014 Museum Het Valkhof Nijmegen, MDP No 11
2014 Lutherse Kerk Amersfoort, MDP No 10
2012 Kunstenlab Deventer, MDP No 9
2012 Museum voor Moderne Kunst Arnhem, MDP No 8
2012 Stedelijk Museum Zwolle, MDP No 7
2011 Bosch Arnhem, MDP No 6
2010 Protestantse Gemeente Rozendaal, MDP No 5
2009 Orgelpark, Amsterdam, MDP No 4
2008 Intro in Situ, Maastricht, MDP No 1 t/m 3
2017 Het Depot, Wageningen, MDP No 18
2017 Lutherse Kerk, Amersfoort, MDP No 17
2017 Galerie Nouvelles Images, Den Haag, MDP No 16
2017 Vrijzinnig Protestantse Kerk, Velp, MDP No 15
2016 Stedelijk Museum Schiedam, MDP No 14
2016 Lutherse Kerk, Amersfoort, MDP No 13
2015 Maria Christina Kerk, Den Dolder, MDP No 12
2014 Museum Het Valkhof Nijmegen, MDP No 11
2014 Lutherse Kerk Amersfoort, MDP No 10
2012 Kunstenlab Deventer, MDP No 9
2012 Museum voor Moderne Kunst Arnhem, MDP No 8
2012 Stedelijk Museum Zwolle, MDP No 7
2011 Bosch Arnhem, MDP No 6
2010 Protestantse Gemeente Rozendaal, MDP No 5
2009 Orgelpark, Amsterdam, MDP No 4
2008 Intro in Situ, Maastricht, MDP No 1 t/m 3
VERWACHT
Inconsolable Brown Dwarf
Music Drawing Performance No. 19
Music Drawing Performance No. 19
Andries van Rossem & Rinke Nijburg
28 september 2018 om 21:30 u
Music Drawing Performances I MDP
No 1 t/m 18
2008-2017
MDP No 18
On the Origins of Fertility
Het Depot, Wageningen
vrijdag 3 november 2017
MDP No 17
95 aflaten voor Maarten
Lutherse Kerk, Amersfoort
zaterdag 9 september 2017
MDP No 16
Cosmic Transfigurations
Galerie Nouvelles Images, Den Haag
zaterdag 17 juni 2017
MDP No 15
I.N.R.I.
Vrijzinnig Protestantse Kerk Velp
zondag 26 maart 2017 - In samenwerking met ds. Ivo de Jong (dwarsfluit).
MDP No 14
PERFECT WHITE SLAVES TO THE RHYTHM
Stedelijk Museum Schiedam
zondag 7 februari 2016
MDP No 13
EPIPHANY III
Lutherse Kerk Amersfoort
zaterdag 9 mei 2016
- Door omstandigheden werd Andries van Rossem vervangen door Nico Huijbregts.
zaterdag 9 mei 2016
- Door omstandigheden werd Andries van Rossem vervangen door Nico Huijbregts.
MDP No 12
IN THE SAME RIVERS II
In dezelfde rivieren II
Maria Christina Kerk, Den Dolder
zondag 15 februari 2015
MDP No 12 is gebaseerd op het weergaloze aforisme van Herakleitos 'Het zijn dezelfde rivieren waar wij in stappen en het zijn niet dezelfde; wij zijn het en wij zijn het niet.' en op 'Jacobs worsteling met de Engel Gods' uit het Bijbelboek Genesis:
23 Het was nog nacht toen Jakob opstond en de Jabbok overstak op een doorwaadbare plaats, samen met zijn beide vrouwen, zijn twee bijvrouwen en zijn elf kinderen. 24 Nadat hij hen over de rivier had geholpen, bracht hij ook al zijn bezittingen naar de overkant. 25 Maar zelf bleef hij achter, helemaal alleen, en er worstelde iemand met hem totdat de dag aanbrak. 26 Toen de ander zag dat hij het niet van hem kon winnen, raakte hij Jakobs heup aan, en daardoor raakte Jakobs heup tijdens die worsteling ontwricht. 27 Toen zei de ander: ‘Laat mij gaan, het wordt al dag.’ Maar Jakob zei: ‘Ik laat u niet gaan tenzij u mij zegent.’ 28 De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’ 30 Jakob vroeg: ‘Zeg me toch hoe u heet.’ Maar hij kreeg ten antwoord: ‘Waarom vraag je naar mijn naam?’ Toen zegende die ander hem daar. 31 Jakob noemde die plaats Peniël, ‘want,’ zei hij, ‘ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.’ 32 Zodra hij bij Peniël was overgestoken, zag hij de zon opkomen. Jakob liep mank. 33 Omdat de ander hem had aangeraakt bij de spier die boven het heupgewricht ligt, eten de Israëlieten de heupspier niet, tot op de dag van vandaag.
Genesis 32:23-33
MDP no 12 is i.s.m. ds. Diederiek van Loo tot stand gekomen.
Maria Christina Kerk Den Dolder
kerkdendolder.nl
MDP No 11
ON THE ORIGINS OF DRAWING & MUSIC
(BY MEANS OF NATURAL SELECTION)
Museum Het Valkhof Nijmegen
zondag 14 september 2014
MDP No 10
IN THE SAME RIVERS I
In dezelfde rivieren I
MDP no 10 is i.s.m. ds. Diederiek van Loo tot stand gekomen.
Lutherse Kerk Amersfoort
Langestraat 61
3811 AC Amersfoort
zondag 4 november 2012
De tentoonstelling Orpheus & Eurydice wordt geopend met een speciale openingsact door componist Andries van Rossem op piano
en kunstenaar Rinke Nijburg. De tekening die live door Rinke Nijburg wordt gemaakt, wordt onderdeel van de tentoonstelling.
MDP No 8
HORROR VACUI I
zondag 16 september 2012
kerkdendolder.nl
MDP No 11
ON THE ORIGINS OF DRAWING & MUSIC
(BY MEANS OF NATURAL SELECTION)
Museum Het Valkhof Nijmegen
zondag 14 september 2014
MDP No 10
IN THE SAME RIVERS I
In dezelfde rivieren I
Lutherse Kerk Amersfoort
zaterdag 10 mei 2014
zaterdag 10 mei 2014
MDP No 10 is gebaseerd op het weergaloze aforisme van Herakleitos 'Het
zijn dezelfde rivieren waar wij in stappen en het zijn niet dezelfde; wij zijn
het en wij zijn het niet.' en op 'Jacobs worsteling met de Engel Gods' uit het Bijbelboek Genesis:
23 Het was nog nacht toen Jakob opstond en de Jabbok overstak op een doorwaadbare plaats, samen met zijn beide vrouwen, zijn twee bijvrouwen en zijn elf kinderen. 24 Nadat hij hen over de rivier had geholpen, bracht hij ook al zijn bezittingen naar de overkant. 25 Maar zelf bleef hij achter, helemaal alleen, en er worstelde iemand met hem totdat de dag aanbrak. 26 Toen de ander zag dat hij het niet van hem kon winnen, raakte hij Jakobs heup aan, en daardoor raakte Jakobs heup tijdens die worsteling ontwricht. 27 Toen zei de ander: ‘Laat mij gaan, het wordt al dag.’ Maar Jakob zei: ‘Ik laat u niet gaan tenzij u mij zegent.’ 28 De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’ 30 Jakob vroeg: ‘Zeg me toch hoe u heet.’ Maar hij kreeg ten antwoord: ‘Waarom vraag je naar mijn naam?’ Toen zegende die ander hem daar. 31 Jakob noemde die plaats Peniël, ‘want,’ zei hij, ‘ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.’ 32 Zodra hij bij Peniël was overgestoken, zag hij de zon opkomen. Jakob liep mank. 33 Omdat de ander hem had aangeraakt bij de spier die boven het heupgewricht ligt, eten de Israëlieten de heupspier niet, tot op de dag van vandaag.
Genesis 32:23-33
23 Het was nog nacht toen Jakob opstond en de Jabbok overstak op een doorwaadbare plaats, samen met zijn beide vrouwen, zijn twee bijvrouwen en zijn elf kinderen. 24 Nadat hij hen over de rivier had geholpen, bracht hij ook al zijn bezittingen naar de overkant. 25 Maar zelf bleef hij achter, helemaal alleen, en er worstelde iemand met hem totdat de dag aanbrak. 26 Toen de ander zag dat hij het niet van hem kon winnen, raakte hij Jakobs heup aan, en daardoor raakte Jakobs heup tijdens die worsteling ontwricht. 27 Toen zei de ander: ‘Laat mij gaan, het wordt al dag.’ Maar Jakob zei: ‘Ik laat u niet gaan tenzij u mij zegent.’ 28 De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’ 30 Jakob vroeg: ‘Zeg me toch hoe u heet.’ Maar hij kreeg ten antwoord: ‘Waarom vraag je naar mijn naam?’ Toen zegende die ander hem daar. 31 Jakob noemde die plaats Peniël, ‘want,’ zei hij, ‘ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.’ 32 Zodra hij bij Peniël was overgestoken, zag hij de zon opkomen. Jakob liep mank. 33 Omdat de ander hem had aangeraakt bij de spier die boven het heupgewricht ligt, eten de Israëlieten de heupspier niet, tot op de dag van vandaag.
Genesis 32:23-33
MDP no 10 is i.s.m. ds. Diederiek van Loo tot stand gekomen.
Lutherse Kerk Amersfoort
Langestraat 61
3811 AC Amersfoort
MDP No 9
HORROR VACUI II
HORROR VACUI II
Kunstenlab Deventer
zondag 4 november 2012
De tentoonstelling Orpheus & Eurydice wordt geopend met een speciale openingsact door componist Andries van Rossem op piano
en kunstenaar Rinke Nijburg. De tekening die live door Rinke Nijburg wordt gemaakt, wordt onderdeel van de tentoonstelling.
Kunstenlab
Laboratoriumplein 1
7411 CH Deventer
Laboratoriumplein 1
7411 CH Deventer
MDP No 8
HORROR VACUI I
Museum voor Moderne Kunst Arnhem
zondag 16 september 2012
Op zondag 16 september presenteert ‘BOSCH op locatie’ in de koepelzaal van het Museum voor Moderne Kunst Arnhem de interactieve performance Horror Vacui van componist/pianist Andries van Rossem en beeldend kunstenaar Rinke Nijburg. De performance vindt plaats in het kader van de Biënnale Gelderland. In een 40 minuten durende improvisatie op vleugel door Andries van Rossem werkt Rinke Nijburg simultaan aan een grote tekening. De performance beweegt van stilte en leegte naar een enorme overdaad aan klank en beeld. Tussen beide polen kan men de contouren vermoeden van een groter geheel, van een groter universum dat zwanger is van betekenis en tegelijkertijd angstwekkend leeg.
Motto van de Biënnale Gelderland 2012 is een citaat van de Engelse
dichter/kunstenaar William Blake (1757-1827):
De wereld zien in een korrel zand. In de performance Horror Vacui, dat letterlijk
angst voor de leegte betekent, laten Van Rossem en Nijburg zien dat elke
poging de wereld te duiden, te verdichten en te esthetiseren uiteindelijk spaak
loopt. De wereld zien in een korrel zand is prachtig maar niets
anders dan de wereld zien in de sterren
aan de hemel. En de wereld zien is
niets anders dan de angst voor de gapende, betekenisloze leegte die daar vlak onder
ligt, onder het zand en achter de sterren.
Rinke Nijburg houdt zich al 20 jaar bezig met het werk van
William Blake. Zo gaf hij de catalogus bij zijn overzichtstentoonstelling in het MMKA
(2005) een citaat van Blake mee. In 2009 kreeg een tentoonstelling bij Galerie
Zand in Eindhoven op zijn verzoek de titel Every
Grain of Sand -naar een song van Bob Dylan uit 1981- mee. Het citaat op de
uitnodigingskaart was exact hetzelfde citaat van Blake mee als nu voor de
Biënnale Gelderland wordt gebruikt:
To
see a World in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity
in the palm of your hand
And Eternity in an hour.
William Blake, Auguries of Innocence, ong. 1801-1803
Horror Vacui, 2012
preliminary drawing
mixed media on paper
29 x 42,7 cm
Horror Vacui, 2012
preliminary drawing
mixed media on paper
29 x 42,7 cm
MDP No 7
ENIGMA VAN DE 5475 WONDEN
ENIGMA VAN DE 5475 WONDEN
Stedelijk Museum Zwolle
zondag 26 februari 2012
zondag 26 februari 2012
copyright foto's Toon Somnaikubun, Stedelijk Museum Zwolle 2012
www.stedelijkmuseumzwolle.nl
MDP No 6
EPIPHANY II
zondag 6 maart 2011
MDP No 5
EPIPHANY
Protestantse Gemeente Rozendaal
zondag 25 december 2010
MDP No 1, 2 & 3
ILLUMINATED BIRDS
Intro In Situ, Maastsricht
zaterdag 20 & zondag 21 oktober 2008
zaterdag 20 & zondag 21 oktober 2008
www.introinsitu.nl/musica-sacra