LIVING, GIVING
Biënnale Gelderland 2016
Paleis van Justitie, Arnhem
curator Hanne Hagenaars
biennalegelderland.nl
GROUND CONTROL ZERO
Inner Space Expanding Machine
brief aan rechter
(opgenomen in de begeleidende catalogus)
Geachte rechter,
Ergens is het wel jammer dat het eerste plan dat ik bij de rechtbank indiende -en dat ik doopte met de titel ‘Parallelle Bellen’- de finish niet heeft gehaald. Het leek me zo mooi om in een installatie met twee aangrenzende gevangeniscellen twee mensen aan het publiek voor te stellen die beiden niet helemaal sporen. In ieder geval niet in hun hoofd. Het ging om een al wat oudere man en een nog veel oudere vrouw die beiden verdacht werden van dingen die deugen -weet ik het wat- en daarom in voorarrest zitten, in afwachting van rechtszaak en vonnis.
Geachte rechter,
Ergens is het wel jammer dat het eerste plan dat ik bij de rechtbank indiende -en dat ik doopte met de titel ‘Parallelle Bellen’- de finish niet heeft gehaald. Het leek me zo mooi om in een installatie met twee aangrenzende gevangeniscellen twee mensen aan het publiek voor te stellen die beiden niet helemaal sporen. In ieder geval niet in hun hoofd. Het ging om een al wat oudere man en een nog veel oudere vrouw die beiden verdacht werden van dingen die deugen -weet ik het wat- en daarom in voorarrest zitten, in afwachting van rechtszaak en vonnis.
Beide zielepoten
hadden alle schijn tegen zich. Ze bedienden zich namelijk van de ondeugdelijke wapens
van de verbeelding: de man schreef onappetijtelijke, maar door hemzelf ook weer
gecensureerde brieven met vunzige tekeningetjes die hij stuurde aan een veel te
mooi en veel te jong meisje. De vrouw schilderde devote, maar ontspoorde
paneeltjes die ze aanbood aan een veel te oude ranzige god. In de nauwe
gevangeniscel, hun gesloten universum, zouden zij beiden als bezeten bouwen aan
een grenzeloos oeuvre dat vroeg of laat zou knappen -en spoorloos verdwijnen-
op de manier waarop een veel te grote zeepbel ineens niet meer is. De twee arme
zielen hebben gelukkig nooit echt bestaan, groeiden slechts op tot
onvolwassenheid in mijn eigen brein. En toch bleek hun imaginaire, beeldende
werk veel te gevaarlijk om zomaar aan een argeloos publiek voor te stellen. -Het
waren gelukkig oude mensen en overbodige dingen in het voorbijgaan.- Ik begrijp
dat ook wel: alhoewel de verbeelding tegenwoordig, in naam van de over-liberale
vrijheid, best wel veel mag, is niet alle hypermoderne, ‘ontaarde’ kunst
geschikt voor elke plek. -Het waren gelukkig stokoude mensen en overbodige
dingen in het voorbijgaan.-
Maar ja, wat is
dan wel geschikt voor een zo bijzondere plek als een Nederlandse rechtbank? Alhoewel
ik dus best begreep dat het eerste plan ‘niet kon’, wilde ik het idee van de
twee parallelle bellen, -twee nagebouwde
gevangeniscellen als parallelle bellen van de ontaarde verbeelding,- niet
loslaten. Het idee van de bellen, of ballen, had ik overigens geleend van Peter
Sloterdijks filosofische tweeluik ‘Sferen’ [1].
Ontleend vooral aan de cover van de
Nederlandse vertaling van dat boek waarop een detail prijkt uit ‘Tuin der
Lusten’ [2]
van Jeroen Bosch. Op de voorkant van het boek ‘Sferen’ staan twee piepkleine
mensenkinderen afgebeeld: een prehistorisch echtpaartje. Een naakt bruin
mannetje met kortgeknipt donkerblond haar en een hagelwit naakt vrouwtje met
rossig haar tot op de blote bibs. Ze betasten elkaar teder. Eva, zo zal zij wel
heten, legt haar handje teder op de knie van het mannetje. Adam, zo zal hij
heten, houdt zijn hand op Eva’s ronde buikje. Hij wil haar graag kussen, gezien
zijn rode konen, maar zij ontwijkt zijn vochtig hete adem en staart weemoedig
naar iets dat er nog niet is. Het paar zit op de kont, binnenin een
doorschijnende bal, een bevrucht ei met bloedeloze aders.
Om de
teloorgang van ‘de grote verhalen’ te beschrijven, gebruikt Sloterdijk het
beeld van de zeepbel. Hoe groot en betoverend een met de menselijke adem
geblazen bel ook is, de flexibel dunne wanden van de bal moeten wel eens uit
elkaar spatten. Bellenblaasballen biologeren oog en geest, maar blijven niet
eeuwig zweven. Hedendaagse zingevingssystemen ontpoppen zich vliegensvlug, als mais
in de magnetron, maar meestal heeft het weinig meer om het lijf dan goedkoop
voedsel dat snel geconsumeerd en uitgepoept zal worden.
Beademde bellen kennen geen wetenschappelijke objectiviteit of noodzaak.
In het centrum van ons bewustzijn zetelt
geen hardware die onsterfelijk is en in de kosmos is helemaal geen midden dat
midden-aarde heet. Het is allemaal vervangbare, willekeurige software. En toch,
zegt Sloterdijk, ook al weten we dat, we zijn en blijven uiterst fanatieke
bellenblazers.
In plaats van levenslang oordelen en veroordelen, vroeg ik
me af of we zonder weegschaal kunnen. Buiten
de menselijke tijd en buiten het al te menselijke bewustzijn. Of er misschien
ook bellen geblazen kunnen worden waar we kunnen ‘zijn zonder te zijn’, of in
ieder geval ‘even ademloos kunnen kijken.’ Het is het verlangen om ‘boven de
partijen te staan’, als een rechter, of zo hoog te vliegen als een engel die
geeneens partijen meer ziet, geen winnende elftallen, geen verloren loterijen,
minuscule meningsverschillen, onontwarbare vetes, onuitvoerbare oorlogen,
onuitstaanbare godsdiensten. En toen bedacht ik dat je ook best een bel kunt
blazen buiten de kosmos, zoals je ook een oerknal kunt bedenken die een ander
universum dan de onze de ether in knalt. Een parallel universum, een parallelle
bel. En waar is zo’n kosmos zonder ziel en laatste oordeel nou beter op zijn
plek als in een rechtbank waar menigeen door de gangen dwaalt met de schaamte
van het roze mannetje en het schaamrood van het al te witte vrouwtje?
Het idee is om, onder de titel ‘INNER SPACE EXPANDING MACHINE’, een klein en eenpersoons ruimtevaartuig te maken. Van buiten wordt het schip wit, van binnen zwart. De buitenkant blijft simpel en sober, binnenin komt een soort planetarium annex stellarium, met stapels lichtende sterren en licht weerkaatsende planeten, met in de kubus gezaagde ronde gaatjes, die het licht, -van bijvoorbeeld het glas-in-loodraam van Joost Swarte,- van buiten naar binnen brengen, en enkele kleine raampjes, zodat de kosmonaut iets te zien krijgt van het levendige verkeer in de hal van de rechtbank.
O, ik vergeet een selectie tekeningen uit mijn eigen kosmologie
in 144.000 beelden. En in het midden van de
UFO komt een draaikruk waarop de bezoeker, of kosmonaut, kan gaan zitten om
zijn of haar kosmos te ‘besturen’. In het echt blijft de kubus natuurlijk
gewoon staan waar die staat, maar ‘in het hoofd’ kan men reizen wat men wil,
helemaal alleen: zonder de boze ander en zonder oordeel. Maar ja, hoe leuk is
het eigenlijk wel niet om moederziel alleen door het heelal te reizen en bellen
alleen voor zichzelf te blazen? Zonder ander en dus zonder oordeel?
Dit tweede plan is niet ‘zomaar een ander plan’, maar het spiegelbeeld
van het eerste plan. Het kan best zijn dat het tweede plan lichter verteerbaar is
dan het eerste, maar ik hoop het niet. Want veel meer dan van kunst die schoon
is houd ik van kunst die blijft liggen als een steen op de maag.
Rinke Nijburg
[1] Peter Sloterdijk, ‘Sferen’, Uitgeverij Boom, Amsterdam 2003.
[2] Jheronimus Bosch, ‘Tuin der Lusten’, 1480-1490, Prado
Madrid.
I
Eerst dachten
we dat God de aarde in zes dagen geschapen had, maar dat is niet zo. Nu weten
we dat het er ongeveer 6 biljoen jaar over gedaan heeft, vanaf de oerknal dan.
Vroeger dachten we ook dat alles na die zes dagen hard werken klaar was. Maar
ook dat is niet zo. De schepping is niet af. Die is nog steeds in wording en
komt ook niet af. ‘Wat af is, da’s niet gemaakt’, zei de beroemde Franse
dichter Paul Valéry ooit eens. En daar had hij een punt.
1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde. 2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren. Genesis 1: 1-2.
❶ How did our universe come to be? This is one
of the ‘big’
questions, and
scientists who study the origin and history of the
universe
(cosmos) are called cosmologists. Nearly
all modern
cosmologists
believe that everything was ‘kickstarted’ by a ‘big
bang’ about 15
billion years ago, where the universe suddenly
emerged from an
extremely hot and dense state.
II
De Big-Bang is
ongeveer 13,8 miljard jaar geleden van start gegaan.
Eerst dacht men
dat God toen ineens, na al die tijd, zin had om iets te
maken, zoals
kunstenaars soms ineens zin hebben om iets te maken. Veel
kunstenaars
doen bijna niks; in ons ateliergebouw is bijna nooit iemand
aanwezig,
behalve als er een atelierroute is. In die zin hebben weg
echt geluk
gehad dat Hij zin had om iets te maken. Het had net zo goed
niet kunnen
gebeuren en dan hadden we er weinig zinnigs over kunnen
❷ The Big Bang
Theory (often shortened to Big Bang
Theory,and often
abbreviated to TBBT or BBT) is an
American
television sitcom created by Chuck Lorre and
Bill Prady,
both of whom serve as executive producers
on the series,
along with Steven Molaro. All three also
serve as head
writers. The show premiered on CBS on Sep-
tember 24,
2007. In March 2014, the show was renewed for
three more
years through a tenth season, which premiered
on September
19, 2016.
II 1
Het is
wiskundig te formuleren hoe een 3-dimensionale ruimte ontstaat
uit een punt,
maar niet visueel voorstelbaar. Het beeld van een ana-
loge
2-dimensionale ruimte helpt soms wel een beetje. Het oppervlak
van een bol
zwelt op vanuit een punt. Dat oppervlak is gekromd, het
heeft geen
randen en het is eindig, eigenschappen die een 3-dimensio-
nale ruimte ook
kan hebben. Aan het beeld van een ballon die opgebla-
zen wordt is de
term inflatie ontleend.
❸ Kosmische
achtergrondstraling is de warmtestraling die is uitgezonden
kort na de
oerknal. In het midden het oog pupil van God. Volgens deze
theorie was het
vroege heelal extreem heet. Terwijl het uitdijde, koelde
het heelal af.
Maar tegenwoordig warmt de aarde lekker op.
II 2
Grondlegger van
de oerknaltheorie is de Leuvense priester-professor
Georges
Lemaître. Op zich is dat wel jammer, want we zien liever dat
iemand zoiets
verzint die niet in God gelooft. Georges zelf zat daar
niet zo mee,
maar velen van ons wel. Onder I werd immers al duidelijk
gemaakt dat
beiden niet tegelijk waar kunnen zijn: 6.000 ≠ 13.800.000.
000. Einstein
ging uit van een statisch heelal, maar uit zijn algemene
relativiteitstheorie
bleek onomstotelijk dat het heelal moest uitdijen
of
ineenstorten. Georges had dus een punt toen hij in 1931 kwam met
zijn ‘minuscule
punt’ die later uitgroeide tot een heel grote punt.
❹ Aan het beeld
van een ballon
die opgeblazen
wordt is de term
inflatie
ontleend.
‘En de HEERE God had den mens ge-
formeerd uit
het stof der aarde,
en in zijn
neusgaten geblazen den
adem des
levens; alzo werd de mens
tot een levende
ziel.’
Genesis 1: 7.
III
In de tv-serie Cosmos legt iemand uit dat er waarschijnlijk niet een
In de tv-serie Cosmos legt iemand uit dat er waarschijnlijk niet een
oerknal is
geweest maar een heleboel. Sterker nog: het knalt in de
lucht alsof het
net nieuwjaar is geworden. Waar je ook kijkt, overal
in de kosmos
zie je oerknallen en heelallen. Ook dit kun je je maar
moeilijk
voorstellen, maar het ziet er een beetje uit als een cel met
een kern. Als
je uitzoomt, zie je dat die cel niet helemaal alleen is
maar met een
paar anderen. Later zie je, als je nog verder naar
achteren loopt,
dat het stikt van de cellen. En na de pauze, als je
net even buiten
had staan roken, zie je niet eens meer dat het cellen
zijn. Je moet
je dat kunnen herinneren want je ziet ze niet meer. Hoe
verder weg je
gaat hoe meer je je het moet proberen te herinneren.
III 1
‘In het begin
schiep God de hemel en de aarde’ slaat dus echt helemaal
nergens op. Er
is helemaal geen ‘een’ begin; het zijn er een heleboel.
Om precies te
zijn, het gaat de hele tijd zo: hup, weer een oerknal,
hup weer een
heelal of een kosmos, hup weer een aarde, hup nieuw leven,
hup zondeval,
hup verlossing, hup oordeel, hup einde. Hup niks.
III 2
Dit betekent
ook dat ‘het’ het nog steeds
heel druk heeft
met scheppen. En ook dat er
ingegrepen moet
worden als het hier of daar
in het
universum weer eens misgaat.
❻ De
multiple-big-bang theorie gaat ervan
uit dat er niet
een enkel big-bang is geweest
maar miljoenen
en dat de hemel maar blijft
knallen van de
bangs, en waarom ook niet.
❼ Omdat elke
extra big-bang voor talloos
nieuwe
problemen zorgt, geloven sommige
theologen in
een multiple goden idee. Drie
goden zou ook
kunnen, want dan hoeft die
niet alles
alleen te doen.
‘En archei hen
ho logos, kai ho logos hen
❽ Omstreeks de vijfde eeuw deed de nimbus zijn in-
trede in de
christelijke kunst. Aanvankelijk alleen bij
de Drie-eenheid
en de engelen, maar later werden ook de
apostelen,
heiligen en anderen ermee afgebeeld. Het
gaat hier
steeds om een lichtschijn om het hoofd van
een heilige. De
oudste vorm is een gouden schijf, in
de renaissance
een cirkel. De beeltenis van Jezus
Christus heeft
steeds een kruis in de nimbus, de z.g.
kruisnimbus,
later ook een soort stralenkrans, min of
meer in
kruisvorm.
IV
Het paradijs
moet je je voorstellen als een tuin met heel mooie planten
en met dieren
die niet bijten. Elke aarde krijgt er een. Volgens de
ongelovigen
pakt de god ons die tuin steeds af, maar dat is niet zo.
We pakken
onszelf die schitterende tuin met dieren en bloemen af. Zo
sloegen
bijvoorbeeld de Hollanders ooit de Dodo aan gort, tot de hele
populatie op
Mauritius niet meer bestond alsof ie nooit bestaan had.
En zo ging het
wel met meer beschermde dieren en behoorlijk zeldzame
planten.
IV 1
Belangrijke
vraag die filosofen zichzelf stellen is niet zozeer of al
die blauwe
planeten in al die heelallen wel allemaal een paradijstuin
hebben. Bewezen
is allang dat dat zo is: elke aarde heeft in het begin
een tropische
tuin. De vraag is alleen of elke aarde die onschuldige
tuin ook weer
kwijtraakt door eigen schuld of dat sommige ‘aarden’
❾ Opwarming en vervuiling maken de blauwe planeet
op den duur
volstrekt onleefbaar. Grafisch gezien
ziet het er
helemaal niet lelijk uit , maar in het
echt is het wel
vervelend dat de aarde straks weer
helemaal leeg
is en er niemand meer naar kijkt. Er
zijn dan
bijvoorbeeld ook geen kinderen ,meer die
spelen op een
schoolplein of vogels die dan fluiten.
V
Zo, nu komen we
bij de schuldvraag en dus bij alle rechtbanken
die door het heelal zweven. De meeste filosofen en sterrenkundigen
formuleren de schuldvraag zo: aangenomen dat elke aarde aan het
begin van de reis een onschuldige tuin heeft, wie maakt die perfecte
biotoop kapot en waarom maakt die iemand die schitterende maar
kwetsbare tuin op die en die aarde steeds kapot? Wie doet zoiets?
die door het heelal zweven. De meeste filosofen en sterrenkundigen
formuleren de schuldvraag zo: aangenomen dat elke aarde aan het
begin van de reis een onschuldige tuin heeft, wie maakt die perfecte
biotoop kapot en waarom maakt die iemand die schitterende maar
kwetsbare tuin op die en die aarde steeds kapot? Wie doet zoiets?
❿ De eerste mens heette Adam en zag eruit als
een soort
Neanderthaler. Hij kwam niet uit Europa
en ook niet uit
dat hele beroemde Paradijs dat
ergens tussen
Eufraat en Tigris lag. Adam kwam
pakweg
2.000.000 jaar geleden samen met Lycy uit
Zuid-Afrika,
waar ook andere beroemde mensen als
Nelson Mandela
vandaan komen, of die man die zijn
vrouw onlangs
overhoop schoot omdat zij op de wc
zat met de deur
op slot en hij meende dat het om
een inbreker
ging.
V 1
Op aarde zijn
de filosofen het er wel over eens dat onze groene tuin
kapot wordt
geschopt door ‘Homo Sapiens Sapiens’. We moesten de ogen
van de mens maar afplakken en de naam afkorten tot H.S.S., want zolang
er geen rechtbank komt die H.S.S. schuldig verklaart, blijft hij gewoon
van de mens maar afplakken en de naam afkorten tot H.S.S., want zolang
er geen rechtbank komt die H.S.S. schuldig verklaart, blijft hij gewoon
rondlopen en
dingen vernielen.
V2
Dat moeten we
even uitleggen. Volgens bijna alle Heilige Boeken had elke
aarde en elk
land vroeger zijn eigen paradijstuin waar alle dieren gewoon
door elkaar
liepen en elkaar niet, of nauwelijks, naar het leven stonden.
Ook de planten
bleven gewoon staan. Wat H.S.S. dan wel at, weten de ge-
leerden nog
steeds niet. Als de eerste mensen elkaar tegen kwamen dan
zeiden de
dieren tegen hen: ‘Vrede zij met u en met uw geest!’ En dan was
dat ook echt
zo.
⓫ As of July 2016, the International Union for Conservation
of Nature
(IUCN) lists 58 extinct species of insects, 46
possibly
extinct species, and one extinct in the wild species
of insect. In
2009 ‘Hiob’s Friends DVVJ’ made accurate scientific
drawings of 33
extinct species of insects; in this year it was
200 years ago
that the great autodidact Charles Darwin was born.
V3
De klad kwam
erin toen de dieren elkaar en de planten in de tuin wel
gingen opeten.
Ze zagen de tuin eerder als moestuin en jachtterrein dan
als
paradijstuin. Ik zei het al: er was 1 hogere diersoort dat er steeds
een enorm potje
van maakte. Maar waarom? Waarom maakt de meest wijze en
meest hoge
onder de diersoorten er een zooitje van? Waarom moesten zoveel
diersoorten
uitsterven? Waarom al die planten vertrappen? En waarom houdt
H.S.S. van
sommige soorten zoveel dat er in de arken die we voor ze bouwen
veel te weinig
ruimte voor ze is? Waarom van 1 soort zoveel dieren, bij-
voorbeeld
kippen, bewaren en andere diersoorten, bijvoorbeeld walvissen,
snel weggooien?
⓬ ‘Christus voor Pilatus’ is een
schilderij van
een navolger van de
Zuid-Nederlandse
schilder Jheronimus
Bosch. Het
stelt Christus voor te
midden van een
groep vreemd uitziende
figuren. Zijn
kop steekt sereen af
tegen de bijna
karikaturale grimassen
van de mensen
om hem heen. De over-
priesters van
Jeruzalem vroegen aan
Pilatus of ie
Christus wilde vervolgen
omdat zij bang
waren voor zijn toe-
nemende
populariteit. Pontius Pilatus
zag echter geen
reden Christus te ver-
volgen en
stuurde hem naar Herodes,
onder wiens
jurisdictie Christus als
Galileër viel.
Op die manier waste hij,
Pilatus, zijn
handen in onschuld. De
tekening
hiernaast is van een navolger
van de
navolger.
VI
Overal in het
heelal waar de zondeval flink heeft toegeslagen zijn dus
rechtbanken
nodig. Want al die uitstervende en zwaar mishandelde dier-
soorten kunnen
niet voor zichzelf spreken, ook al gaf de rechtbank hen
spreektijd. En
heel veel mensen kunnen dat ook niet, want sommige on-
schuldige
mensen kunnen niet goed praten en anderen, die misschien wel
schuldig zijn,
juist weer wel.
Dost thou know
who made thee?
Gave thee life
& bid thee feed
Little Lamb,
who made thee?
Dost thou know
who made thee?
William Blake
⓮ 21. Toen deed de HEERE God een diepen slaap
op Adam vallen,
en hij sliep; en Hij nam een
van zijn
ribben, en sloot derzelver plaats toe
met vlees. 22.
En de HEERE God bouwde de ribbe,
die Hij van
Adam genomen had, tot een vrouw,
en Hij bracht
haar tot Adam. 23. Toen zeide Adam:
Deze is ditmaal
been van mijn benen, en vlees
van mijn vlees!
Men zal haar Manninne heten,
omdat zij uit
den man genomen is. 24. Daarom zal
de man zijn
vader en zijn moeder verlaten, en zijn
vrouw
aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.
25. En zij
waren beiden naakt, Adam en zijn vrouw;
en zij
schaamden zich niet. Genesis 2: 21-25
VI
Vandaar ook dat
het belangrijk is dat iemand die verstand heeft van schuld
en onschuld,
-en ondertussen overal boven staat,- naar alle bewoonde pla-
neten kijkt om
zo nu en dan recht te spreken. De religies hebben daar go-
den voor
aangesteld, de verlichting rechtvaardige rechters. Misschien
vinden wij hen,
de rechtvaardige rechters, niet altijd even rechtvaardig,
maar wat dan?
Beter dat, dan dat de kosmische regeringen van het heelal
straffen gaan
zitten uitdelen , want die zijn vaak zo streng dat bijna
niemand nog
iets gevaarlijks durft te doen.
VI 1
Als we een van
die grootste godsdiensten op aarde onder de loep nemen,
dan gebeurt er
iets heel raars. Ik bedoelde het christendom. Op zich is
dat een mooie
godsdienst. Met een oerknal, een volmaakt blauwe planeet,
een
paradijstuin en twee naakte homo sapientjes erin. Heel eerlijk: een
zwart mannetje
met kort rossig haar en een zwart vrouwtje met blond haar.
Op zich niks
mis mee, deze ene aarde onder talloos veel miljoenen. Heel
vredig en
rustig na al dat lawaai van de oerknal. Maar waarom moesten die
twee zo nodig
in een zure appel bijten? Had die onaangeroerde tuin toch
met rust gelaten.
Niks daarvan. Het ging mis, dat wist iedereen allang.
Maar wanneer
ging het precies mis en waarom?
VI 3
De
wanneer-vraag is niet zo moeilijk te beantwoorden, alhoewel zelfs
Wikipedia voor
de verandering nogal moeilijk doet. We houden het erop
dat we pakweg
2000.000 jaar begonnen met mens te zijn. Volgens creatio-
nisten moet dat
maximaal 6.000 jaar min 5 dagen zijn. Maar op kosmolo-
gische schaal
gaat dat verschil van pakweg 194.000 jaar nergens over.
dan de rede.
Blake plaatste vraagtekens bij alle heersende waarden van zijn tijd, op het
gebied
van kunst,
religie en filosofie. Zijn poëzie loopt vooruit op de grote veranderingen die
zouden
komen: het
loslaten van de conventies van de 18e eeuw (lees: 20 ste eeuw). Zijn mystieke
ge-
dichten worden
weinig gelezen. Wellicht kon hij in die werken geen goede uitdrukkingsvorm
vinden
voor zijn
ideeën. In de kortere gedichten weet hij zich echter volkomen open te stellen
voor de
lezer en dat
is, zeker tegenwoordig, wel belangrijk.
VII
Stel dat het
elders in de kosmos ook niet goed gaat, kunnen de goden dan
meer zonen, of
desnoods dochters, sturen of houdt het op bij één? Wat zou
het mooi zijn
als we met z’n allen of om de beurt naar een plek in het
heelal konden
reizen waar we stopten met negatief denken en ook ophielden
met anderen
steeds te oordelen, of onszelf. Een plek waar het hoofd
rustig van
wordt, helemaal geen zin meer heeft in vlees of vis of bij-
voorbeeld
spinazie of een croissant. Daar gewoon zijn, in het hier en nu,
en genieten van
het mooie uitzicht. Met heel in de verte nog net die
mooie blauwe
stip.
Ground Control
ZERO en staat in het Paleis van
Justitie in
Arnhem. Identiteitsbewijs mee, metaal
inleveren aan
de balie, en hups door de draaideur
naar binnen.
Hup rechtsaf. Kijk ook even naar de
prachtige
naoorlogse architectuur die heel veel
lijkt op -die
uit de voormalige Sovjet-Unie- en
naar de
schitterende glas-in-loodramen, inclusief
inbrekers en
politie- van Joost Swarte. Helemaal
doorlopen, want
dan staat rechts in de hoek Ground
Control ZERO te
schitteren. Aan de achterkant van
de shuttle zit
een groot rond gat. Daar kun je in.
Een persoon per
keer. In het zwarte gat staat een
kruk waarop je
kunt neerstrijken. Vanaf die plek
kun je de hele
kosmos zien. Er is niemand die iets
schept, behalve
jij of u. En er is niemand die
oordeelt,
behalve jij of u. Maar het is niet
verplicht.
VIII 1
Wetenschappers,
astrologen en astronomen zijn allemaal op zoek naar die
ene plek.
Mystici noemen die vlek sinds mensenheugenis de grote wolk van
niet weten. In
het boek ‘De kleine prins’ had de kleine prins die plek wel
gevonden, maar
dat was maar in een boek en niet gebaseerd om onomstotelijk
empirisch
bewijs. Godsdienst = fictie = geen wetenschap, maar wel fictie,
da’s duidelijk.
VII 2
Nou ja, als je
maar niet teveel door al die wetenschappelijke tijdschrift-
en bladert,
want anders rijzen je de haren ten berge. De ene theorie is
nog
krankzinniger dan de andere. -Soms is het allemaal nog fantastischer
dan wat de
grote verhalen allemaal beweren.- Ik zal die theorieën ook maar
niet allemaal
behandelen, want dan sluiten ze mij nog op en spannen een
rechtszaak
tegen me aan. Ik kan dan wel roepen dat ik het allemaal niet
bedacht had,
maar daar hebben sommige lieden een broertje dood aan. Maar
ik geloof er
wel in, anders had ik het er niet over.
Lunar Eclipse
2016
silkscreen & piëzzoprint on paper
50 x 50 cm
oplage I edition 10