woensdag 30 maart 2022

The Gender Game #VOUCH1

 

The Gender Game
2019-2021

gemengde techniek op karton
mixed media on cardboard
144,5 x 100 cm

 

 

Inversies van iconen

'The Gender Game' versus 'La Leçon de guitare'  

Een van de beste maar meest verontrustende schilderijen uit de twintigste eeuw is wat mij betreft 'La Leçon de guitare' (1934) van de Franse schilder Balthus. Ik krijg er de vinger niet op waarom ik uitgerekend dit werk nou zo iconisch vind ... Beter dan er nog meer woorden aan vuil te maken, leek het me een eigen versie te maken. Op dezelfde wijze waarop ik zoveel versies van de piëta maakte: vrijmoedig, vrijzinnig, soms wellicht wat vrijpostig. 

Wat al die verschillende, door mij in elkaar geknutselde piëta's betekenen weet ik niet zo goed. Wat 'mijn gitaarles' betekent, weet ik nog minder. Wat ik wel weet is dat mijn inversie van deze geniale inversie geen propagandaposter is voor een of andere lobby of, nog erger, voor een ideologie. God beware me. Maar ik vind natuurlijk wel iets, want anders zou ik het niet hebben gemaakt. 

Vanaf vrijdag 1 april 2022 is het werk te zien in Amsterdam. Het is alleen maar voor een uitgelezen gezelschap. Voor uitverkorenen of het tegendeel daarvan. Voor iconodulen en iconoclasten. Het ziet het daglicht en de mensen maar drie dagen: aan het begin van het warmste maartmaand ooit gemeten en vlak voor Pasen. Daarna keert het weer huiswaarts, naar het donker. Om uit te rusten van al dat hangen. Omdat het het daglicht maar moeilijk kan verdragen.

Vorig jaar werd het werk ook al naar Amsterdam getransporteerd. Om aan het publiek te worden getoond in een galerie in De Pijp. Maar bijna niemand zag het, want het was nog Corona en het werd niet opgehangen.  

 

The Valid Art Valet
Loods 6, Amsterdam
vr 1 t/m zo 3 april 2022

 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
Balthus 
(Balthasar Klossowski)
La Leçon de guitare
1934
 
olieverf op doek
particuliere collectie