zaterdag 6 mei 2023

Cees Andriessen # in memoriam 2


Camiel & Mischa Andriessen (2003) [1]



'Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point.' [2]

Blaise Pascal, Pensées

 

Beste Cees,

Vorige week donderdag is Gerda's moeder op 91 jarige leeftijd overleden, drie weken voor ze 92 zou zijn geworden. Twee dagen voor haar overlijden zijn we nog bij haar geweest, maar ze was nog amper aanspreekbaar. Op de dag van de begrafenis lag ik al een week op bed met dat heftig griepvirus waarover ik je vertelde. Ik ben wel naar Twente gegaan, maar zelfs na een paar keer een paracetamol te hebben geslikt, stond ik nog te zwalken op de benen. Ik heb moeder gezien, veel te klein en nietig, maar heel erg lief, zoals ze ook was. Ik heb haar koude hand vastgehouden en in de deuropening naar buiten gewacht tot de kist sloot. Toen ging het niet meer. Mijn afscheid duurde een kwartier. Ik ben naar het ouderlijk huis gewaggeld en in een bed geklommen. Werd pas weer wakker toen een dochter twee uur later kwam vragen hoe het ging.

De dag daarna, bevrijdingsdag, voelde ik me nog geen cent beter. Van de vroege ochtend tot de late avond bleef ik in bed. 's Avonds om half toen ging de telefoon. Ik hoorde het gerinkel wel, maar het was niet het geluid van mijn eigen mobiel, het was de huistelefoon. Ik dacht: 'Laat maar gaan,' maar Gerda nam op. Even later kwam ze de slaapkamer in: 'Rinke, er is nog iemand overleden.' Ik dacht gelijk aan mijn eigen vader die 95 is, maar die was het niet. Dat zou Gerda anders aankondigen; ik weet alleen niet hoe. 'Nou, zeg het maar, want ik zit er niet op te wachten' En toen zei Gerda dat jij het was, maar dat kon niet, want Leen was al weg en we misten hem allebei zo enorm. Bovendien moest ik je nog terugschrijven, je brief beantwoorden. Ik zei tegen Gerda: 'Ik kan het er nu niet bij hebben.' Maar dat kon ik wel, want het kon niet anders.

...in wording...


 

 

 

 

[1] Opening tentoonstelling 'G. schreibt fremde Briefe', Kunstmuseum Frederikshavn, Denemarken. Deelnemende kunstenaars: Ad Gerritsen, Cees Andriessen, Peter Jordaan en Rinke Nijburg. Tussen Camiel en Mischa is een houtsnede van Ad Gerritsen zichtbaar. Het spijt me dat ik geen foto kan vinden van de jongens voor het werk van hun vader.

[2]  Blaise Pascal, Pensées. Vertaling uit het Frans: 'Het hart heeft zijn redenen die de rede niet kent.'