Nick Cave
The Secret Life of the Love Song
The Flesh Made Word
Nick Cave hoort in het befaamde rijtje zangers die vanwege hun muziek, de zangkunst en niet in de laatste plaats vanwege de poëtische zeggingskracht van hun woorden en van de gebruikte beeldspraak, van meet af aan een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij uitoefenden. Ik ben deze dichters begonnen te beluisteren in de puberteit en hoor ze nog altijd graag.De eerste die zich aan mij openbaarde was Leonard Cohen. Een vriendin van de middelbare school nam mij mee naar de V&D in Ede, het zal in 1977 of 1978 zijn geweest, en zei: 'Deze plaat moest je eens luisteren.' Het ging om het album Greatest Hits van Leonard Cohen en het eerste nummer dat ik hoorde was Suzanne. Ik was direct verkocht.
In 1979 of 1980 volgde Dylan met het album Slow Train Coming. Ook nu was ik meteen bekeerd. Veel mensen vinden de bekeringsplaten van Dylan behoren tot het slechtste dat de man maakte; zelf beschouw ik ze al behorend bij het beste dat Dylan deed.
Weer later volgden Lou Reed, een soort anti-profeet, en Van Morisson en nog weer later Nick Cave. Ik weet niet meer wanneer ik Cave voor het eerst hoorde en ook niet om welk album het ging, maar inmiddels behoort hij tot het koor van engelen dat de bodem van mijn ziel weet te raken als het daar weer eens slappe hap is en ik, voor de zoveelste keer, 'vergat' wat ook alweer mijn roots waren.
Een jaar of zes geleden kocht ik in Oosterbeek The Secret Life Of The Love Song & The Flesh Made Word. Two lectures written and read by Nick Cave. Niemand hoefde het album, het kostte bijna niks. Cave spreekt nog net niet in tongen, maar het scheelt weinig. Ach, hoe kan het ook anders als men ooit begon met William Blake te lezen? Is deze aartsengel niet de dirigent van het hele koor?
The Secret Life Of The Love Song was written for the Vienna Poetry Festival 1998. Cave composed a lecture for the Vienna Poetry Festival about love songs: their genesis and true meaning, with an intimate look at some of Cave’s own works. His own definition of a love song is unflinching: love, for Cave, cannot exist without all of the attendant pain; as such, his love songs live and change over time, twisting from songs of joy to songs of pain-sometimes over the course of a few verses. Cave’s lecture-re-recorded for CD-features five songs, stark and touching, but it is his words that are the focus here.
The Flesh Made Word was originally written for radio broadcast by BBC Radio 3 Religious Services, London 1996. It is a piece recorded for BBC Radio 3′s Religious Services, in which Cave details his relationship with his father and God, literature and The Bible, from where many of Cave’s themes are found-and are, Cave points out, far more brutal than even the rawest of Cave’s solo Bad Seeds or Birthday Party work.
Two lectures written and read by Nick Cave, released 9th May 2000.
Format: CD- Packaged in a 14 cm by 13 cm ‘book’ with heavy cardboard cover.
Includes the following songs: West Country Girl, People Ain’t No Good, Sad Waters, Love Letter, Far From Me
www.nickcave.com