vrijdag 19 februari 2021

Rituelen & Bezweringen 3 #GoMulanGallery

 



The Limping Family

Preliminary Drawing

2015


potlood en aquarelverf op papier

27,3 x 20,2 cm

 
 
 
NAPOLEONS ZONDER BENEN

Actuele vragen naar aanleiding van expositie III


M.J.*: “Morgen weer een nieuwe vraag & antwoord voor op Insta. Waar wil je wat meer over zeggen, misschien over ‘The Limping Family’?”

R.N.: “‘The Limping Family’ (2013-2015) is een tekening op klein formaat, een preliminairy drawing, een voorbereidende studie. De bedoeling van dat soort kleine tekeningen is om er een groot werk van te maken, maar dat gebeurt lang niet altijd. In dit geval maakte ik er wel een groot werk van. Een tijdje heette het ‘Rose & her Little Brother Ralph’, maar uiteindelijk kreeg het toch weer de werktitel: ‘De hinkende familie’. Het is een van eerste keren dat ik een getekende maar uitgeknipte kop over een andere, eveneens getekende kop plakte: de vader die geen benen heeft kreeg een nieuw gezicht. Hij zit erbij als een soort Napoleon.”

Een man zonder benen roept meteen de vraag op of hij soms uit een oorlog kwam. Mannen zonder benen komen natuurlijk lang niet allemaal uit oorlogen, maar wanneer dat wel zo is dan kun je er donder op zeggen dat ze niet alleen fysiek verminkt zijn maar ook mentaal beschadigd. Na WO II stikte het in Duitsland van dat soort mannen; ik herinner me ze nog van de zomervakanties. Ze hadden aparte zitplaatsen in trams en metro.

Een aantal jaren geleden zond de VPRO de speelfilm ‘Freaks’ uit op televisie. Het is een Amerikaanse horrorfilm uit 1932. De film werd slecht ontvangen. Dat had te maken met het feit dat er echte, misvormde en gehandicapte mensen in voorkomen. Dat is precies een jaar voordat in Duitsland de N.S.D.A.P. aan de macht kwamen en een paar jaar voordat de nazi’s hun euthanasiecampagne startten. Het doel van ‘Aktion T4’, de kleine, genadige Endlösung avant la lettre was het behouden van de genetische zuiverheid van het Germaanse volk door het systematisch vermoorden van mensen die misvormd of gehandicapt waren of die leden aan een psychiatrische ziekte. In de speelfilm ‘Werk ohne Autor’ (2018) over de Duitse schilder Gerhard Richter vangt de kijker een glimp op van die krankzinnige campagne.”

Beetje vreemd aan The Limping Family’ is dat de moeder ontbreekt; dat zij afwezig is is voelbaar. Wat er met haar is gebeurd weet ik ook niet precies. Misschien werd zij ook wel gek?”

 

* Marie Jeanne de Rooij, curator, (o.a. voormalig directeur van Galerie Nouvelles Images in Den Haag)



The Limping Family

2013-2016


gemengde techniek op papier

150 x 100 cm

(particuliere collectie)