No IV
2024
mixed media on paper
Lieve Edith,
Omdat ik niet graag terugkom op eenmaal gedane, maar al te mooie beloften, behoudt de eeneiige tweeling die meteen na de geboorte op 7 oktober 2023 zo gruwelijk uit elkaar werd getrokken de namen Edith en Rosa, maar ik moet eraan toevoegen dat hun roepnamen Jaffah en Raffah zijn. De namen Rosa en Edith zal ik om die reden en nog een andere reden dan ook niet meer gebruiken: het zijn Joodse namen en wanneer een mens die zou gebruiken dan kan die mens de verdenking op zich laden dat ie pro-Joods is, in de volksmond ook wel een zionist genoemd.
Excuses. Ik hoop niet dat ik je blij maakte een dooie mus of twee, die volgens jouw Messias nooit van een dak kunnen vallen zonder Zijn medeweten en zonder Zijn toestemming. Alhoewel ik best vaak aan jou denk en soms ook aan je zusje Rosa, lijkt het mij beter niet al teveel de indruk te wekken dat ik meer erbarmen heb met de Joden dan met de Palestijnen. Zonder een god die een willekeurig stukje, behoorlijk droge grond belooft aan deze of gene etnische groep van rondtrekkende exemplaren van homo sapiens sapiens, zonder zinnige aanknopingspunten om de menselijke rassen te verdelen in superieur en inferieur kan een weldenkend mens de braakliggende strook die ligt tussen River and Sea niet zomaar aan een uitverkoren volk geven.
Wel is het denk ik zo dat de Joden er al wat langer woonden dan de Palestijnen, die door sommigen worden verward met de Bijbelse Filistijnen, dat de Joden uit die kuststrook verdreven werden door een koloniale macht, de Romeinen, dat de verre nazaten van die Joden na de vernietiging van de meeste Europese exemplaren van hun stam - de nazi's noemden Dode Joden doodleuk Stücke, jij Edith en ook Rosa zijn dus 'Stukken', in totaal meer dan 6 miljoen Stuks of Stukken - ook wel weer eens rust wilden, dat er allerlei opties waren voor zo'n pleisterplaats, bijvoorbeeld Ameland of Madagaskar, of het Andesgebergte of Antarctica, maar dat het hele idee om ze dan maar in het land van herkomst te deponeren niet niet eens zo gek bedacht was, dat het niet bepaald het beloofde land was, met amper melk en weinig honing, dat het daar nog niet zo druk was als in Nederland, dat ze, we hebben het nog steeds over de Joden, daar altijd bleven wonen, al was het maar 1 of 2 procent van de bevolking, dat ze het land bijna altijd kochten van gretige klein- en grootgrondbezitters die geen plannen hadden om in dit wasteland te investeren, dat Palestina helemaal geen land was maar een soort provincie van het Ottomaanse Rijk dat beslist koloniale neigingen had, dat de Joden zich aanvankelijk Palsetijnen noemnden en die mensen die er al woonden niks met die naam te maken wilden hebben totdat het kantelde.
Dat Hamas, gekozen door het Palestijnse volk, sinds de ontijdige oprichting of misgeboorte van deze organisatie, abortus provocatus wenst te plegen op alle Joden op aarde, te beginnen in de Beloofde Strook, en je de aanval op 7 oktober 2023 dus niet anders kunt noemen dan genocide, lijkt mij best helder, maar waarom die niet zo genoemd wordt, Edith, weet ik niet. Dat de Free Palestine Movement, het bipolaire narratief van gene zijde, het woordje genocide als een autistische mantra voortdurend en totaal ongegeneerd in de mond neemt, weet ik evenmin. Edith, heb jij een idee? Ik snap dat je vindt dat ik mild moet zijn en het narratief van gene zijde ook voor het voetlicht moet brengen, maar wanneer bijna iedere zichzelf respecterende Hollandse kunstenaar dat al doet waarom moet Joseph, die niets meer is dan een mislukte, gevangen genomen Nijmeegse dichter, participeren in het overbelichten van het narratief van gene zijde?
Ik snap heus wel Edith, dat je bezorgt bent dat jouw Joseph niet alleen als kunstenaar wordt uitgekotst door het dominante narratief in dit inmiddels bijna volmaakt ambigue discours maar ook als mens. 'Is dit wel een mens?' zo vraagt gene zijde zich af: 'Joseph stelt alles ter discussie wat wij allang overeengekomen waren. Hij is een rechts-reactionaire artiest. Zo fout als Lucebert en Albert Speer samen.' Kijk lekker in de spiegel. Jij, Edith stuurde jouw paus in 1933 toch ook een brief om het lot van de Duitse Joden aan de kaarten bij de goedheiligman? Nou, mag Joseph dan een brief sturen aan god om het lot van de Joden in 2023, zeg maar 90 jaar later aan te kaarten? Dat wordt wel een lastige brief, Edith, want of het IDF nu namens de Israëlische regering genocide pleegt op de Palestijnen of dat je dat niet zo kunt zeggen - bewijzen wordt nog problematischer - het ziet er wel naar uit dat er oorlogsmisdaden gepleegd worden.
Met het woordje genocide ben ik zo ongeveer klaar. Ik heb er genoeg over gezegd; ik bedoelde slechts te zeggen dat ik vind dat dat woordje vandaag de dag gevaarlijk gemakkelijk in de mond wordt genomen. Niet elke oorlog is onmiddellijk een genocidale oorlog. Bovendien slijt het woord als je het te pas en te onpas gebruikt als verkeerde banden om de raceauto van Max Verstappen. Elk weertype vraagt om andere banden, geen enkele oorlog is identiek aan een vorige.
De woordjes die ik nog nader wil onderzoeken zijn 'de bezetting van Palestina', 'kolonialisme' en 'witte standpunten'of iets wat daar op lijkt. Ik kan het nu niet nazoeken. Vergeef me, ik ben geen wetenschapper, maar ook geen papegaai of echoput.
Liefs Joseph
NB Kun je mij die brief eens laten lezen die jij aan paus Pius XI schreef? Ik wil weten hoe jij formuleert en welke argumenten in welke volgorde je gebruikt om uit te leggen dat het niet zo goed gaat met de Joden in Duitsland. En hoe verklaar je dat veel Joden aan het begin van de vorige eeuw socialist waren of zelfs communist?