woensdag 14 mei 2025

Brieven aan Edith Stein #132 'Jij wandelt, Freek wandelt'

 

The Cuckoo's Chick
2015
houtskool, pastel en kleurpotlood op papier
150 x 90 cm

 

 

BRIEF 132
aan Edith Stein
'Jij wandelt, Freek wandelt'
Joseph M. Heij 
Wolfheze

 

Lieve Edith,

Ik weet niet of je, sinds je in Jezus gelooft en in het klooster zit, op de hoogte bent van de recente ontwikkelingen in de wereld, vooral die in Europa, maar voor jouw helderheid: Auschwitz werd bevrijd op 27 januari jongstleden, alweer meer dan drie maanden geleden en tevens de verjaardag van Mozart en die van mijn vriend, en, dat je er kennis van neemt, Berlijn is met dank aan 'Die Rote Armee' al zowat twee weken 'nazi-rein'. Wat gaat de tijd toch rap.

Met rein bedoel ik niet zozeer dat alles in Europa nu pais en vree is, dat niet. Wel wilde ik zeggen dat de meest wetenschappelijk en technologisch geavanceerde antisemitische machine waarvan wij weet hebben momenteel even de middelen niet meer heeft, de tools zeggen ze tegenwoordig, om de strijd tegen het internationale jodendom voort te zetten. Ze, de Duitsers - men zegt liever 'nazi's' dan 'Duitsers', omdat er toch al die jaren altijd ook een kleine uiterst passieve minderheid al die jaren een zieltogend ondergronds bestaan leidde, een klein clubje, een gezellig gezelschap, dat niet meedeed aan de hype 'joden verpesten', niet geloofde in een eindoverwinning die Europa, maar nog liever de hele wereld, beter nog de ganse kosmos, wilde verlossen van het joodse vraagstuk. 

Jodenvrij stond en staat nog altijd gelijk aan het veroveren van het paradijs, zoals Jeruzalem veroveren op de moslims niets anders betekende dan dat de Messias, dat is Jezus Christus, de Jood, geen twijfel over mogelijk, kon terugkeren op de Tempelberg of Olijfberg, of als het op die dag mistig zou zijn, een berg veder, op Sion of Moria, of zijn dat dezelfde bergen onder pseudoniem. - Vergeef me Edith, dat ik niet altijd helder ben, niet wetenschappelijk en daar komt het wel op aan. -Zolang daar, op de GPS-locatie waar de Heere Jezus terug zal komen, moslims of Joden de baas, dan komt ie niet. Zo simpel is het. 

Het is belangrijk dat Trump de ambassade van de USA pakweg 10 jaar geleden heeft verplaats van Tel Aviv dat nergens in de bijbel wordt genoemd naar de eeuwige stad die altijd al bestond, al vanaf de grondlegging van de wereld, waar Adam Hebreeuws sprak met God die toen nog geen Zoon had laat staan een Heilige Geest. Zoals een mens, ik bedoel Judas Iskariot, de Heiland heeft verraden, moet er toch ook een exemplaar van homo sapiens sapiens zijn de goddelijke orde weer herstelt? Nou, waar we eerst dachten dat Adolf Hitler  dat zou zijn, menen we nu dat Donald J. Trump wel zoiets kon bewerkstelligen.  


Herr Adolfus Schicklgruber
Humboldtstraße 31
Linz
Östereich

Ostenbach I Die Niederlände I Oktober 1907

 

Beste Dolf,  

[...]

Ik weet iet of ik helder genoeg ben. Laat dat vooral even weten. Liefst per omgaande. Wat ik bedoel te zeggen is dat je een oude, klassieke opvattingen over een bepaalde cultuur aanhangt, en dat daar niks mis mee is, totdat iemand begint te jengelen, te bedelen, te zeuren, te zieken. Ik weet niet of je wel eens iets van Volksgenosse Nietzsche hebt gelezen, maar dat liegt er niet om.  

Natuurlijk zijn er wel lieden die menen dat God dood is en de Joden verantwoordelijk zijn voor verreweg het meeste kwaad in de huidige wereld, maar zeg dat eens hardop?  Je hebt niet alleen God tegen je, maar ook de Joden, die links en rechts aan de macht zijn. Als dat semitische volkje iets heeft begrepen is het wel 'Der Wille zur Macht'. Vroeg of laat snijd je jezelf in de vingers als je daar ook maar iets over zegt, een jota of een titel. Het vraagt moed om wakker en paraat te zijn. Ik stel voor dat je je portfolio de titel 'Deutschland Erwache' meegeeft, ook al meld je je feitelijk aan voor de kunstacademie in Wenen en niet die in München of Berlijn. 

Wat van groot belang is, is dat je de discours goed kent, de politiek-maatschappelijke, maar eerder nog de filosofische en artistieke. Toevallig weet ik dat in Dresden in Duitsland, volledig plat gebombardeerd door de geallieerden - ik leg je nog wel eens uit wie dat zijn - 'Die Brücke' werd opgericht door een paar schilders aan de Technische Hochschule. Ze zeggen dat de titel is ontleend aan 'Also sprach Zarathustra' van Friedrich Wilhelm Nietzsche, de Duitse filosoof die stierf in 1900. Zelf denk ik dat jullie het enorm goed met elkaar konden vinden, mocht je elkaar tijdens een lange contemplatief romantische wandeling in de bergen tegen het lijf zijn gelopen. 

Ik stel me voor hoe dat ging. Jij wandelt, Freek wandelt, allebei goed gemutst maar lichtelijk melancholisch in de war, want anders ging je niet wandelen. Je bent je, allebei, zeer bewust van het panoramische hooggebergte waar de pelgrimage, zo mag je het echt wel noemen,  want jullie beiden denken diep na,  je naartoe leidt. Je laat je vervoeren, gewillig leiden, door het uitgestrekte panorama dat je kent uit de schilderijen van landgenoot Casper David Friedrich. Misschien las je allebei ook Petracra. Maakt niet uit. Je bent allebei ontvankelijk voor het hogere, voor dat waar de meeste mensen net aan toe komen omdat ze zich laten leiden door de begeerten van hun ego.

Je bent dus niet zozeer in jezelf gekeerd, dat is wat men denkt, maar hebt je antennes helemaal uitgestrekt, je voelsprieten rijken dieper de kosmos in dan de meeste is gegund of gegeven. Je hebt beiden echt iets te zeggen. Noem het een nieuw evangelie, maar dan radicaal anders. Beiden gebruik je - sommigen zouden het misbruik noemen - van de tale Kanaäns en de volkse beeldspraak die De Gekruisigde gebruikte. Heel vervelend, voor jullie allebei, dat je niet iets kunt denken dat buiten dat godslasterlijke beeld omgaat. Al wandelend, immer Bergsteigend,  probeer je iets anders te bedenken dan het anti darwinistische mededogen met het zwakke. Beiden begrijp je dat the prey erom smeekt verzwolgen te worden door the preditor.  Waarom in het Engels waar wij allemaal Duitsers zijn, ook Joseph? Ik denk omdat de beginrijm zo mooi is.

Dolf, omdat je waarschijnlijk nog geen directe verbinding hebt met Dresden, raad ik je aan ernaartoe te reizen met de trein en een paar keer over te stappen. Ver is het niet, wel zijn die jonge ambitieuze schilders die je daar bezoekt verwijderd van het klassieke in de kunst. Ze gaan voor het wilde, het ongetemde, het anti-klassieke. Zeur bij tante, ik ben even haar naam kwijt, vergeef me, om het benodigde bedrag voor een retourtje. Zij is uiterst weekhartig, iets dat jouw moeder ook kenmerkt, en gunt jou een wereld die zieltogend aan je voeten ligt. Mocht het namelijk met dat klassieke werk dat nu vooral in je portfolio zit, niet lukken om aangenomen te worden op de Weense academie, dan kun je altijd nog een tweede poging wagen en het over een totaal andere boeg gooien. Het modernisme is weliswaar een gril van de wankelende beschaving die verregaand is geïnfiltreerd door de Europese Joodse samenzwering, daaraan ontsnappen is een heldhaftig schreeuwerige opera waardig, maar wie weet wordt je aangenomen zoals tegenwoordig iedereen die Woke is wordt aangenomen op de belangrijkste academies van de eerste wereld.

[...]

Edith, help me eraan herinneren dat ik dit beter uitleg: je hoeft tegenwoordig niet per se heel goed te kunnen tekenen of schilderen, als je maar een goed verhaal hebt, en dat heeft Dolf, en je legt uit dat je de dingen heel diep voelt en dat het klassiek die onaantastbaar diepe gevoelens niet kan verbeelden en dat je dus een volmaakt nieuwe umwertungs Sprache, een soort newspeak, een radicaal nieuwe beeldtaal, nodig hebt om die nieuwe heroïsche cultuur te kanaliseren en over het voetlicht van het behoudende Oostenrijkse publiek te brengen. Ik kan het mis hebben, maar het belangrijks lijkt me dat Dolf word toegelaten, dat zal hem rust geven/

Hartelijks Joseph