donderdag 7 juli 2022

Brieven aan Pennyroyal #4 'De goddelijke penis in de schede van de straathoer'

 


 

 

BRIEF 4 aan Pennyroyal 
'De goddelijke penis in de schede van de straathoer'
Joseph M. Heij
Wolfheze bij Arnhem
 
 
Ha lieve Penny,
 
Reken er maar niet op dat ik ooit had gedacht vanaf dit zwaar gestoorde eiland ooit nog eens een correspondentie te kunnen voeren met iemand die zich buiten deze binnenste cirkel zou bevinden. Maar dat kan dus wel degelijk, schrijven aan iemand die echt bestaat. Penny, dat ben jij, mijn penvriendin. Edith is een heel ander geval. Ik mocht haar graag hoor, vond haar sympathiek en mooi en intelligent, maar wat ik zo verdomde irritant vind, is dat ze nou niet echt reageert op wat ik schrijf en dat is best erg. Soms denk ik dat ik er goed aan zou doen haar niet meer te schrijven, maar ja, ik kan het vooralsnog niet laten. 
 
Als ik iemand leer kennen en de figuur bevalt me, dan ben ik genegen heel veel energie in zo'n contact te steken; ik laat het er niet gauw bij zitten. Ken je de uitspraak over het fenomeen 'trouw' van van de Franse filosoof Gabriel Marcel: 'Misschien moet er verder gezegd worden dat trouw in feite nooit onvoorwaardelijk kan zijn, behalve waar het Geloof is, maar we moeten er echter aan toevoegen dat het naar onvoorwaardelijkheid streeft.' Mijn vriend en zijn vrouw hadden ooit een vergelijkbare tekst van Marcel op hun Trouwkaart gezet, maar ik ben die tekst kwijt. Beetje zwaar wel, zo'n tekst, zeker op zo'n moment als een trowpartij, maar met het oog op de aanstaande toekomst zeker niet verkeerd gekozen. Alsof de tortels toen al wisten dat het een keer mis zou gaan, dat ze, zonder er erg in te hebben, ooit een keer te ver van elkaar af zouden dwalen. 
 
Penny, ik zou jou graag gelukkig willen prijzen: dat je niet een van ons bent. Bijna zou ik willen roepen: 'Praise Jesus'. Maar noch jij noch ik geloven in die man. Wel vind ik het een beetje raar dat je zegt: 'Ik zou zelf zeggen dat als de beste man bestaan had hij in mijn ogen geen heks was maar toch begrijp ik in zekere zin waar jouw vriend op doelde.'  Met 'beste man' doel je op Jezus, de beste vriend van Mijn Vriend. Ik denk dat we gevoeglijk mogen aannemen dat 'de beste man' wel degelijk bestaan heeft. Er is teveel documentatie over zijn leven. Mocht je niet in de lijfelijk existentie van Jezus kunnen geloven, dan zul je moeten toegeven dat bijna niemand uit de oudheid echt bestaan heeft, behalve een paar Romeinse keizers, enkele klassieke schrijvers en een stuk of wat filosofen.  

De kans is groot dat de beste man echt bestaan heeft, dat is het probleem niet. Het venijn zit in de nagelaten teksten: wat wilde die man gezegd hebben toen hij aan zijn triënnale performance begon? Van Mijn Vriend heb ik, alhoewel ik het reuze vaak met hem oneens ben, wel één ding geleerd: bijna niemand leest nu nog de vier canonieke evangeliën. En toch zijn dat de heetwaterbronnen waar je het best uit kunt putten. De hedendaagse homo sapiens sapiens roept liever wat dan dat ie leest, heeft liever een ongezouten mening dan een gefundeerde, bevestigt liever de eigen blinde vooroordelen dan eindelijk eens de vier canonieke short story's eens een paar keer goed te lezen. Ik zal je niet vervelen met wat Mijn Vriend denkt wat Jezus Messias allemaal geloofde, maar wel wilde ik het graag met je hebben over de vraag of Jezus een echte heks was. 

Je zegt in je laatste brief, waar ik echt blij mee ben: 'Waar ik me in mijn vorige brief op probeerde te concentreren is de gedachte dat de term een soort joker is die ingezet kan worden zodra er sprake is van een vrouw die een bepaalde eigenzinnigheid of kracht tentoonspreidt of die op wat voor wijze dan ook gezien wordt als een bedreiging. De definitie van het begrip “heks” wordt door een externe entiteit als label op de desbetreffende persoon geplakt.' Penny, dat is Jezus ten voeten uit. De externe entiteit is natuurlijk de god waarin hij en bijna al zijn volksgenoten in geloofden. Makkelijk zat. Het grootste probleem vormt het geslacht: juist veel ongelovigen, waar ook ik lid van ben, menen dat Jezus seks had met allerhande hoeren en zeker met de roodharige hoer Maria Magdalena. Bij de laatste moet hij ook kinderen hebben verwekt. De beste man moet dus wel zijn goddelijke penis in de schede van de straathoer hebben gestoken. Men meent zelfs zeker te weten dat hij echt van MM hield. Tuurlijk. 

Penny, wij geloven vandaag de dag toch dat sommige mannen echte heksen konden zijn, omdat we niet meer zo heilig geloven in een heldere verdeling in mannetjes en vrouwtjes? Jouw definitie volgend dichten we heksen de volgende kwaliteiten toe: '[...] ik denk dat heksen een vorm van kennis en wijsheid vertegenwoordigen die gekoppeld is aan emotie en intuïtie. Waarbij ik niet wil zeggen dat er niet óók een element van ratio en wetenschap behelst ligt in hun kennis, maar het verschil zit ‘m in het belang dat toegedicht wordt aan die ‘objectieve’ en meetbare kennis en de positie van de mens ten opzichte van haar omgeving. Ik denk dat heksen zichzelf minder antropocentrisch opstellen.' Je beschrijft 'De Jezus van Mijn Vriend' ten voeten uit. 

In aanmerking genomen dat we vandaag de dag niet meer zo gefixeerd zijn op het geslacht was Jezus een zeer feminien type. Daarover hoeven we amper in conclaaf. Hij nam het voortdurend op de de zwakke medemens: de weduwe, de wees, de vreemdeling. En zijn beeldspraak ontleende hij steevast aan de omringende natuur. Het grote verschil tussen mij en Mijn Vriend is dit: hij ziet Jezus als een een goddelijk, verlicht mens die ons kan verlossen van ons ego, onze evolutionaire gevangenis, ik niet.

Zelf houd ik het erop dat de beste man onze zwaar verrotte dierlijkheid zo de keel uithing dat hij Jan en alleman te pas en te onpas trakteerde op ongezouten kritiek. Dat deed hij al te obstinaat: neem me en eet me en drink me. Deze wellustige gifbeker, dit verdorven brood. De tragiek van dit soort lieden, waar veel heksen toe behoren, is dat ze de bestaande masculiene andere schepselen vernietigende status quo doorzien en al te zichtbaar ontmaskeren. Ze bekopen dat met brandstapel of kruisdood. Dat zijn we echt wel eens met z'n allen. Jammer wel dat het ins maar amper lukt om hen na te volgen, jouw kleine wervelwinden.

Penny, zie het niet als een val hoor. Trap er niet in. Ik moest het wel over Jezus hebben, omdat jij er iets over zegt. Van mening verschillen bevalt me wel en ik ben Mijn Devote Vriend niet. Wel is het mijn mening dat lieden die zich uitlaten over De Beste Man zich eerst eens contemplatief zouden moeten willen verdiepen in de evangeliën. Ik bedoel zonder vooroordelen en zonder haast. Dan pas begint het interessant te worden. Op dezelfde wijze als Mijn Vriend mij tot Zijn Jezus bracht, heb ik hem zover gekregen 'Der Antichrist' van 'Mijn Kleine Vriend' Nietzsche te lezen; een zeer vermakelijk boek, 'een echte aanrader' zoals weer een andere vriend van me altijd zei.

Liefs jouw Joseph