woensdag 1 februari 2023

Brieven aan Edith Stein #49 'Jezus is een Goede Herder, geen Duitse'

 


 

BRIEF 49  
aan Edith Stein
'Jezus is een Goede Herder, geen Duitse'   
Joseph M. Heij
Wolfheze bij Arnhem

 

Zeer Genadige Zuster Benedicta van het Kruis, 

Lieve Edith,

Vergeet die laatste brief Edith. Vergeef me dat ik de waarheid zoveel geweld aandeed. Mijn Vriend, die veel meer over WO2 weet dan ik, heeft de brief op zijn blog gepost zonder die te lezen, iets dat ik me niet kan voorstellen, of hij deed het moedwillig, in de wetenschap dat ik uit mijn denk zat te kletsen. - Wat ook kan is dat zijn vrouw de brief plaatste, die is beter in het onthouden van verjaardagen. - Ten eerste is onze voormalige koningin op de verkeerde dag jarig, namelijk op 31 januari en niet op 30, de dag die ik op het oog had. En ten tweede is 30 januari nou ook niet bepaald de dag dat de satan een einde aan zijn leven maakte in de Wolfskuil. 

Ik neem gevoeglijk aan dat Mijn Vriend zich heeft zitten bescheuren om mijn apocriefe brief, de ellendeling. Hij zal mij, nu hij mij de eer van de Hitler-Jezus-collage moet laten, maar al te graag in het kwaadste daglicht denkbaar willen stellen. De pestkop. Vergeet niet Edith, dat ik geen internet heb, geen boeken, geen dvd's, om voortdurend te controleren of dat wat ik zeg wel helemaal correct is. Ik geef eerlijk toe dat ik 30 januari op het oog had en niet 31. En ook dat ik 30 januari en 30 april door elkaar haalde. Nou en? 

30 januari staat na bijna 100 jaar nog altijd in het collectieve Duitse geheugen gegrift, ik neem aan ook in dat van jou, als de dag waarop de duvel uit het doosje sprong, om het zo maar een te zeggen. Het was een van die zeldzame dagen in de geschiedenis die je niet kunt omkeren, een Ewige Wiederkunft des Gleichen. Een uiterst zeldzame rozevingerige dageraad boven Berlijn die eindigde in een psychedelische aurora borealis. Het ging natuurlijk al een tijdje niet zo best met jouw vaderland, Edith, ik bedoel na het einde van WO1, dat moet gezegd worden, maar wie kon na 30 januari 1933 nog ingrijpen in de menselijke geschiedenis als jouw almachtige god dat niet eens deed, of kon? 

Die dag was niet het einde van het smerigste hoofdstuk, maar het begin. Allerminst een extra heuglijke dag, het geniale tegendeel daarvan: een van de onheuglijkste dagen ooit. Jij weet er alles van. Nogmaals mijn excuses. Nu wil ik weer wat gaan tekenen. Zoals je ziet heb ik jouw kop nu over die van de bruine drol geplakt. Nu lig jij veilig in Jezus armen. Dat Jezus op de verkeerde stoel in de verkeerde kamer zit moet je maar voor lief nemen. Hij is een Goede Herder, geen Duitse.

Liefs Joseph