woensdag 11 oktober 2023

Brieven aan Edith Stein #58 'Mediteer alsof alles slechts fictie is'

 



BRIEF 58  
aan Edith Stein 
'Mediteer alsof alles slechts fictie is' 
Joseph M. Heij 
Wolfheze bij Arnhem
 

Zeer Maagdelijke en Begenadigde Zuster van het Allerheiligste Kruishout,

Liefste Edith,

Volgens mij is het vandaag 30 april 2022, maar helemaal zeker ben ik niet. Ik weet niet of Goede Vrijdag wel eens op deze zalige datum is gevallen, maar het zou wel heel erg fraai zijn. Dan immers stierven jouw Verlosser der Joden en de Verlosser der Volksduitsers op exact hetzelfde moment, volledig synchroon. Ik meen namelijk ook te weten dat De Heere Jezus om drie uur 's middags stierf, ik geloof voor de Joden het zesde uur, en dat der Führer omstreeks diezelfde tijd een einde maakte aan zijn leven en dat van zijn ega. Jezus immers was, net voor de kruisiging, in ondertrouw gegaan met zijn geliefde Maria Magdalena en Adolfus de dag ervoor met zijn beminde Eva. Ik denk wel dat het klopt. 

Hitler trouwde in de bunker in Berlijn, Jezus in een bovenkamer in Jeruzalem. Eva signeerde de acte per ongeluk zowat met Braun, die vergissing zal MM ook wel hebben gemaakt. Het moest natuurlijk zijn: Eva Hitler-Braun en Maria Christus-Magdalena, maar van de zenuwen vielen ze allebei terug op hun mesjesnaam. Ik begrijp dat wel. De vrouw van mijn vriend behield haar eigen naam toen ze met Mijn Vriend trouwde. - Ik heb hem nog zo gewaarschuwd dat niet toe te staan. -  De trouwe omstanders zullen de ceremonie in beide gevallen heus zo gezellig mogelijk hebben aangekleed. Met uit de uit de kliko opgeviste bloemen, met zelfgemaakte slingers van gerecycled maar vrolijk gekleurd papier, met een hapje en een drankje voor de gasten.

Mijn Vriend en zijn vrouw zullen zeggen dat hun Jezus tijdens zijn leven nooit seks heeft gehad, noch met een vrouw, noch met een man, noch met bijvoorbeeld een ezel, laat staan met MM. De Oude Duisters meenden ook dat hun Führer eens en voor al met het Duizendjarige Duitse Rijk was getrouwd en nooit seks had, met wie dan ook, laat staan met een dom blondje dat zowat twintig jaar jonger was dan Adolfus zelf. Ik denk zelfs dat beide geloofsgemeenschappen oprecht geloofden dat hun grote leider geeneens lustgevoelens hadden, zozeer werden ze in beslag genomen door hun heilige missie. Ik denk dat dat nogal meevalt.

Dat ik zelf niks met seks heb, noch met een mens, noch met een dier, noch met een god, spreekt voor zich, maar ik ben wel een uitzondering. Dat ik überhaupt geen lustgevoelens ken, Edith, moge ook helder zijn als glas. Ook dat is vrij zeldzaam. Dat ik jou knap vind is, zoals je weet, op zuiver geestelijk niveau en heeft niks te maken met vleselijke lusten. Zoals sommige mensen nog nooit hoofdpijn hebben gehad, zo weet ik niet wat ik me er bij voor moet stellen. Maar heel erg kan ik het niet vinden, want ik zie sommigen om mij heen dagen op bed blijven liggen omdat ze een zogenaamde migraineaanval kregen. 

Voor jou is de meimaand, dat weet ik van de vrouw van Mijn Vriend, de maand van De Heilige Maagd Maria. Zij stopt altijd een buxustakje achter het keramieken Mariabeeld in grote oplage dat zij ergens in huis hebben staan. Jammer wel dat de buxusmot dit jaar de boel al kaalgevreten had in april, zodat er in mei geen groen takje met blaadjes te vinden was, alleen kale bruine steeltjes, en ze toen maar bij de buren, waar geen mot in de buxus zat, een takje hebben afgeknipt toen het al helemaal donker was. Vragen aan de buren doen ze niet, want ze leven in onmin.

Wist je dat ze, zeg maar de internationale gemeenschap, vier jaar na jouw dood voor de Joden die nog over waren en geen zin hadden om in Europa te blijven, in Palestina een Joodse staat hebben opgericht? Op 14 mei. Het zou me benieuwen Edith, of je, als je de holocaust had overleefd, zin had gehad om naar dat fonkelnieuwe land te reizen. Om het eens te bekijken, om de geboortegrot te bezoeken of af te dalen in het heilige graf, of, nog veel fijner, de Via Dolorasa helemaal uit te lopen. Let dan wel op dat de orthodoxe Joden op de grond spuwen wanneer ze een clubje christenen met een kruishout op die route zien. En bedenk ook dat er al mensen in dat land woonden voordat de Europese Joden kwamen. Ook dat zijn kinderen van God. Ze noemen die god Allah, maar het is natuurlijk dezelfde god als die van iedereen, omdat er maar 1 god is. Ik denk wel dat je mijn nieuwste collage begrijpt, Edith.

Hopelijk lukt het je om te studeren met al die luchtaanvallen, bombardementen en loeiende sirenes. Als hier in huis het brandalarm per ongeluk afgaat, dat is best vaak, dan wordt iedereen helemaal gek, zowel cliënten als personeel. Mijn tip aan jou zou zijn: negeer al die doordringende geluiden, duik diep in je beddenkussen en mediteer alsof alles slechts fictie is. En bid alsjeblieft dat we boven de Neanderthaler die we zijn wisten uit te stijgen. Niet als fictie, maar in het echt.

Liefs Joseph