donderdag 26 oktober 2023

Brieven aan Edith Stein #63 'Je weet nooit wanneer er een bom valt en nog minder wie die gooide'

 

 

 

 

BRIEF 63 
aan Edith Stein 
'Je weet nooit wanneer er een bom valt en nog minder wie die gooide' 
Joseph M. Heij 
Wolfheze bij Arnhem
 

Lieve Joodse Edith,

Blijvend Onkruid, Uitverkoren Heks van Eeuwigdurende Bijstand,

Voor één enkele keer draai ik de aanhef van mijn brief eens om en begin met je blote voornaam en een extra, eveneens ontbloot bijvoeglijk naamwoord. Want gezegend ben je, Lieve Joodse Edith, al was het maar omdat je niet meer hoeft mee te maken wat wij nu voor de kiezen krijgen. Zing in de Zevende Hemel, zing voor Gods Onwankelbare Troon, zing dat de Toorn van de Allerhoogste niet op het strand van Gaza en Israël neerdaalt. Hij die de Messias al eeuwen geleden stuurde of die Haar alras eens moest sturen is Gezegend. Want best gaat het niet op de wereld en nog minder in het Land van Melk en Honing dat je nu beter het Land van Pek en Veren kunt noemen of Zandstrand van Bommen op Beton.

Mijn Vriend of J., zijn vrouw - want nu hij zijn bed bijna niet meer uitkomt, is het waarschijnlijk zijn vrouw die afbeeldingen post - heeft deze week een werk op Instagram gezet dat voor veel verwarring onder de mensen heeft gezorgd, vooral onder kunstenaars die zichzelf gelukkig prijzen dat ze precies weten aan welke kant van de waarheid ze moeten staan om te kunnen blijven meedoen in het circuit. Uiteraard is die verwarring tot mijn grote genoegen, dat weet je, maar nu ben ik reuze benieuwd hoe jij erover denkt. De afbeelding van het gewraakte werk voeg ik toe. Heel duidelijk is de print niet, want er lopen allemaal strepen door het beeld. Niet denken dat die erbij horen, want dat is niet zo, alhoewel dat bij hedendaagse kunst zomaar zou kunnen. 

Die twee, Mijn Vriend en zijn vrouw, zijn zo zuinig dat ik de inkt voortdurend nood lijdt en het beeld daar de gevolgen van moet dragen. En vervolgens ik. Toepasselijk zijn al die horizontale lijnen trouwens wel, want in het blikveld van homo sapiens sapiens lopen altijd bijzonder veel misvormingen rond. Pak de print er even bij Edith, dan zal ik je een en ander zo goed mogelijk uitleggen. Het werk draagt de titel '5475', een getal waar ik me geen raad mee weet. Heb jij een idee? Het is trouwens een behoorlijk grote tekening, zeg groter dan een medemens, maar de exacte afmetingen heb ik niet voor je.

Wacht even, iemand klopt op mijn deur. Het zullen de medicijnen wezen.

[...]

Het was inderdaad de medicijnman met de reguliere medicijnen der medische wetenschap. 

- Edith, ik houd het even kort, want veel zin in het beschrijven van dat beeld heb ik ineens niet meer, het is te laat op de avond en het is volle maan, iets waar ik doorgaans veel last van heb. -

'5475' is bij mijn weten een stokoude tekening die J. denk ik post omdat het dan minder opvalt dat Mijn Vriend al lange tijd bijna niks meer maakt. Noem het gerust een paintersblock want bijna alles wat J. online zet heb ik gemaakt, niet Mijn Vriend. Dat weet je toch? J. plaatste '5475' op Instagram op de dag dat het Israëlische leger het baptistenziekenhuis in Gazastad bombardeerde. Er vielen meer dan 500 doden. Aldus Al Jazeera. Volgens CNN is dat nog niet zo een twee drie bewezen. Volgens het IDF, Israël Defence Force zoals CNN zo mooi afkort, was het geen bom van hun maar van de Palestijnen zelf. 

Je zou dus met gemak kunnen denken dat er die nacht meer dan vijfduizend doden vielen, maar dat beweert niemand, behalve misschien J.. Zelf denk ik dat die titel slaat op het totale aantal doden dat sinds 7 oktober, toen het allemaal begon, viel. Want anders klopt het niet. Nu zijn het er overigens nog weer veel meer; de teller weigerde stil te houden bij dat getal. 

Misschien heeft J. zich vergist en maakte van 547,5 doden 5.475 doden, maar dat lijkt me niet, want er vallen nooit halve doden. Niet één. - Maar helemaal heel zijn ze ook bijna nooit. - Ook kun je je afvragen of het allemaal wel echt begon op 7 oktober van dit jaar, want sommigen menen dat het al eerder begon, bijvoorbeeld in 1948. Anderen zeggen in 70 na Christus en weer anderen noemen het jaar nul omdat toen de lang verwachte en eindelijk gearriveerde Messias werd vermoord. Weer anderen wijzen naar 6.000 voor Christus toen Eva aan Adam, haar eerste man, een totaal verrotte olijf te smikkelen gaf.  

Aan willekeurig welk narratief zitten een boel haken en ogen. Zoals je weet kruipt er makkelijker een leugen door het oog van de naald dan dat de waarheid zichzelf installeert in het menselijk brein. In ieder geval Edith, is het nu zo dat de weinigen of velen die Mijn Vriend nog volgen op Insta het inmiddels behoorlijk met elkaar aan de stok hebben gekregen. Ze vechten nu om het gelijk in de commentaren op zijn account. Want de ene helft meent dat dat kind, op de schoot van Maria de moeder van Jezus en Maria die ook wel Magdalena heet, een Palestijns kind is omdat het een Palestijnse sjaal om heeft. De andere helft, nou ja, ongeveer, weet dat het de Joodse Jezus is, omdat er in die tijd nog geen Palestijnen waren in Palestina maar alleen Joden en Farizeeërs en Samaritanen. - De Romeinen laten we even buiten beschouwing, want dat was de bezettende koloniale macht waartegen bijna iedereen wel eens protesteerde. Behalve de meelopers en mee-eters dan en dat zijn de meesten. -

Sommigen zeggen dat het beeld gemaakt is naar aanleiding van een foto van een van de luchtaanvallen van het IDF op Gazastad, ze beroepen zich op Bellingcat, anderen, bijvoorbeeld 'de bijbelgetrouwe kristenen', menen dat ze zich de exacte plek kunnen herinneren van een van hun vele reizen naar het Heilige Land. Het zal niemand verbazen dat ze Tempelberg bedoelen, de plek waar De Heere Jezus vroeg of laat naar terugkeert. Omdat ie daar ook vertrok en zich dus die plek nog het beste kan herinneren, zoals je, geloof ik, een poppetje kan zetten op Google Maps precies op de plek waar je mobiele telefoon het laatst was. Weer anderen zijn ervan overtuigd dat het tafereel zich afspeelt op de maan en dus over een andere oorlog moet gaan dan die op aarde. Iets dat door nog weer een andere groep te vuur en te zwaard wordt bestreden omdat het gewoon niet waar is dat de Amerikanen op de maan waren. Zij hebben ook sterke argumenten.

Maar Edith, die lichaamsdelen in de lucht, die zullen niemand ontgaan, daarover zal hopelijk niemand willen redetwisten. - Of het moet zijn dat het allemaal witte lichaamsdelen zijn. - Ik zou over de vermeende spirituele vooruitgang van het menselijk brein, niet dan nadat ik indrukwekkende vooruitgang in wetenschap en techniek uitbundig heb geprezen, willen zeggen: 

'One small step back for one human mammal, one giant leap back for all humankind.'

Luister goed naar de sirenes en muzen Edith en kruip op tijd onder de grond. Je weet immers nooit wanneer er een bom valt en nog minder wie die gooide.    

Dat Gods Rijke Zegen op je moge neerdalen,

Jouw Joseph