woensdag 1 november 2023

Brieven aan Edith Stein #64 'Voor wie bidt Jouw Jezus tot God de Vader?'

  

 

BRIEF 64
aan Edith Stein 
'Voor wie bidt Jouw Jezus tot God de Vader?' 
Joseph M. Heij 
Wolfheze bij Arnhem
 

Gnädige Schwester Teresia Benedicta vom Kreuz,

Beste Edith,

Wil je eens kijken naar de afbeelding die ik bij heb gesloten? Je weet toch dat ik bezig ben met een werk met de titel 'The Act of Killing'? Je kent de foto toch wel, want die is uiteraard wel een keer afgedrukt in een Berlijnse krant? Of vaker dan 1 keer? Het is de Führer. Het is niet Blondie maar Wolf. De foto is gemaakt door Heinrich Hofmann. De shoot was in 1923. 

Je weet ook dat ik Jouw Verlosser op schoot legde bij De Verlosser van Duitsland? Dat ik het omdraaide? Dat ik de koppen verwisselde? Dat Adolfus het gelaat van Jezus Messias kreeg en die de kop van Adolf? Je begrijpt dat ik niet weet wat het beeld betekent? Je gelooft me wanneer ik zeg dat ik er niemand mee wil plagen, niemand wens te treiteren laat staan choqueren?  

Je snapt Edith, dat als er iets choquerend is dat wel oorlog is? Elke oorlog? Dat het niet uitmaakt wie er precies begon? Of Duitsland begon of Polen? Rusland begon of Oekraïne? Israël of Hamas? Belangrijker dan wie er begon is toch wie ermee stopt? Hoe buig je het oog om oog en tand om tand nou om in het tegendeel? Hoe stop je een oorlog? Hoe beëindig je het vergelden van kwaad met kwaad? Met het doden van kinderen en nog meer kinderen? 

Wat denk je dat Jouw Messias nu denkt? Is hij voor de Joden of voor de Palestijnen? Is hij voor Israël of voor Hamas? Voor wie bidt Jouw Jezus tot God de Vader? Of hoeft Hij niet te bidden omdat Hij vanaf de geboorte al een god was? Of was Hij al een god vanaf de grondlegging der wereld? Zeg: vanaf de oerknal of al ruim daarvoor? Waarom kon Jouw Jezus vergeven en kunnen wij dat niet? Kon jij jouw beulen in Auschwitz vergeven of wilde je ze doden? Had je soms geen zin om met je laatste krachten een onmens de strot dicht te drukken? En dan wachten tot die helemaal niet meer wil leven?

Snap je dat ik dacht: 'Over de kop van Jezus Messias die ik over de kop van Adolf plakte, plak ik jouw kop. Als jong en mooi en beloftevol. Als kind dat het kwaad nog niet kent, niet voldoende kent. Niet weet nog hoe kwaad het kwaad is en hoe moeilijk het is om te vergeven.' Weet je ook dat het vandaag Allerheiligen is? Dat het heel erg moeilijk is om heilig te worden?

Edith, je hangt een onmogelijke godsdienst aan. Ik hoop dat je op het laatst geen spijt kreeg, maar ik denk het wel. Morgen zal ik weer aan je denken, dan is het Allerzielen. Ik zal bidden dat jouw dode ziel rust mag vinden. Wil jij bidden voor de mijne die nog leeft?

Liefs Jouw Joseph