donderdag 19 oktober 2023

Brieven aan Edith Stein #61 'In de naam van jouw god is nodeloos veel onkruid gescheiden van kruid'

 

 

 

BRIEF 61 
aan Edith Stein 
'In de naam van jouw god is nodeloos veel onkruid gescheiden van kruid' 
Joseph M. Heij 
Wolfheze bij Arnhem
 

Ongeschonden Onkruidbloem,

Lieve Edith,

Wat ik je gisteren schreef moest je maar weer goeddeels vergeten. Ik ben niet bepaald in goede doen de laatste tijd. Ze hadden me niet mee moeten nemen naar die vervelende kunstbeurs, die viel totaal verkeerd. Alleen die hond vond ik aardig.

Ik schreef je gisteren alsof ik een filosoof ben, maar dat ben ik niet. Ik stileerde als was ik een literator, maar ook dat zit er niet in. Ik denk dat ik gewoon een zoveelste Joseph uit de Gazastrook ben, of een Joseph uit een linkse kibboets, een bange man die alleen nog maar wilde vluchten, maar wat graag onzichtbaar wilde worden voor het zwaard van strijders of hun AK47 of Uzi van deze of gene partij die alleen nog maar wraak in hun dode ziel toelieten, omdat ze het wanhopige kwaad alleen nog maar vergeld zien worden met het hopeloze kwaad. Blinde ogen om blinde ogen en rotte tanden om rotte tanden.

Heksen zijn het onkruid dat onmiddellijk verdelgd moet worden, voordat het zich uitzaait. In de naam van jouw god is nodeloos veel onkruid gescheiden van kruid, zoals kaf van koren, maar was het wel kaf, was het wel onkruid? Het bewustzijn is soms zo nauw dat er geen oog meer door een naald kan, geen vergeving door het hart. We doen daar allemaal aan mee. Ik snap wel dat jij snakte naar verlossing. Maar zoals je weet is er helemaal geen god die je kan vergeven, geen zoon die je kan verlossen. Je hebt je lot te ondergaan tot aan het einde. Je kon wraak nemen, maar deed dat niet. Je kon doden, maar zag er vanaf.  

Is dat Edith, omdat wij te goed weten wie heks is en wie heilige? Is het waar Edith, dat wij het gewoon omdraaien en alles bij hetzelfde blijft? Heksen rehabiliteren en heiligen cancelen? Dat wij dat wat ooit een diep geloof was zien als louter bijgeloof en bijgeloof als de grootste wijsheid? Snap je nu beter dat ik jou tussen de heksen heb gesmokkeld? Er kleeft zoveel aan jou dat het huidige daglicht niet kan verdragen dat ik denk dat je nog eens verbrand zult worden. 

Ik leg je nog wel een keer uit wat ik bedoel. Voor nu volstaat het dat ik tegen je vergat te zeggen dat ik Penny dankbaar ben dat wij het saampjes opnamen voor 6 hete hakketesses. Ik hoop dat we niemand vergaten, niemand verbrandden.

Liefs Joseph