donderdag 2 mei 2024

Brieven aan Edith Stein #77 'The Last Crucifixion of the Christ IV'

 

The Last Crucifixion of Christ IV
'Within You, Without You'
 
 
 
 
BRIEF 77
aan Edith Stein 
The Last Crucifixion of the Christ IV
'Within You, Without You'
Joseph M. Heij 
Wolfheze bij Arnhem
 
 

Lieve Edith,

Gnädige Schwester Teresia Benedicta vom Kreuz,

 
Goed nieuws! Mijn Vriend was gisteren hier, met zijn vrouw. Ze hadden oranje tompoucen meegenomen. Ik vroeg of dat was vanwege de verjaardag van Hilter, maar het was voor koningsdag. Ik zei dat ik het vroeger een veel mooier feest had gevonden, omdat 30 april, koninginnedag, zo raadselachtig mooi samenviel met de zelfmoord van Adolfus Hitler. 
 
De vrouw van Mijn Vriend vroeg: 'Waarom begin je toch altijd weer over Adlof Hitler? Die is al honderd jaar dood. Maak je druk om Trump, Poetin, Erdogan of een paar Nederlanders die niet sporen.' Ik vergat Netanyahu en de grote leider van Hames. - Hoe heet die man ook alweer? Ik vraag het even aan mijn buurman die Palestijn is. Het is een ingewikkeld verhaal, maar de man die zo'n nare uitsraling heeft heet Yahya Sinwar.- De vrouw van mijn vriend liep de kamer uit en zei: 'Ik ga even een luchtje scheppen in de tuin.' Ze liet haar tompouce onaangeroerd liggen; die smaakte me prima. Jammer voor haar dat het net begon te regenen.
 
Mijn Vriend vertelde me dat zijn vrouw al mijn studies voor de allerlaatste kruisiging aan het posten was op Insta. Het was haar opgevallen dat bijna hetzelfde beeld met een boeddha, die op zijn gat zit voor de verticale balk van het kruis, veel meer likes kreeg dan hetzelfde beeld met een Jezus aan de dwarsbalk. Ze vroeg zich af of mensen meer van boeddha houden en er daarom meer likjes werden uitgedeeld of dat men het zielig vindt voor Jezus. 'Zo'n beeld kun je toch niet liken?' 
 
Ook vertelde hij, voorzichtig, dat het aantal volgers dratisch af aan het nemen was sinds ik aan 'The Last Crucifixion of the Christ' begonnen was. Dat hij ergens heen wilde met dat geklaag begreep ik wel, maar ik zei:'Weet je Beste Vriend, wat ik mijn afvraag?'

'Ik ben bezig met een conceptueel kunstwerk en heb advies nodig. Het wordt een tweeluik of een dialoog, zoiets. Het ene werk gaat over een stenen Boeddhabeeld dat in een performatieve handeling voortdurend nat wordt gespoten met een hoegedrukreiniger. Het andere werk gaat over Jezus aan het kruis waar de perfomer voortdurend gaatjes in prikt, met een prikstok, zodat het bloed eruit loopt. Welke performatieve handeling is eerder af? Denk je dat de steen eerder volledig is verdwenen dan het bloed is weggestroomd of is het eerder andersom? Ik kom er niet uit. Je moet me advies geven.'
 
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
OOOOOOOOOOOOOO
 
Ik: 'Het mooist lijkt me als ze allebei precies tegelijk klaar zijn, want dan heb je een perfecte spanningsboog.'
 
Toen ik bijna klaar was met het gebaksschoteltje van de vrouw van Mijn Vriend aflikken, zag ik vanuit een ooghoek Mijn Vriend door de stromende regen over het gras naar zijn vrouw rennen. Ze stond in het glazen rokershuisje achter het enorme grasveld te schuilen voor de stromende regen. Het ging behoorlijk terkeer. Van de tompouce van Mijn Vriend was nog maar een enkele hap af; ook die smaakte me prima. Mijn boeddhabuik had beslist een goede dag.
 
Edith, jij hebt veel beter contact met Jezus dan ik, en anders wel met Zijn Moeder. Wil je hen eens vragen hoe het zit? Ik bedoel met die vraag. Vraag ze dit: 'Joseph wil weten of we de volledige zijnsvergetelheid makkelijk kunnen verdragen dan de eeuwige pijn? Of dat het niet uitmaakt. Of dat het precies hetzelfde is.'   

Morgen komt er weer een dag. Hopelijk geen regen. Dan wil ik weer wandelen. Misschien met Jeanne, als ze moet werken, en anders alleen. 
 
Tot schrijfs,
 
Liefs Joseph