woensdag 8 mei 2024

Brieven aan Edith Stein #81 'Colloidal System'

 

'Colloidal System'
Dedicated to E.M.
mixed media on paper
90 x 90 cm
 
 
 
BRIEF 81
aan Edith Stein 
'Colloidal System'
Joseph M. Heij 
Wolfheze bij Arnhem
 

Lieve Edith,

Bijna heb ik dat ding af dat mijn vriend al twee jaar eerder klaar had willen hebben, een beeld met als onderwerp 'Moeder van alle Virussen'. Omdat het toen nog Corona was. Omdat we in die tijd nog midden in de hausse aan kunstenaars zaten die elke dag een nieuw werk postten omdat ze in quarantaine zaten maar daar wel graag aan wilden verdienen. 

Mijn vriend kwam in die tijd amper toe aan het maken van nieuw werk. Niet omdat het Corona was, daar was ie blij mee, maar omdat hij gevangen zat in zijn eigen burn-out. Blij was ie joh, toen ineens iedereen in exact hetzelfde schuitje bleek te zitten als hij. Niemand kwam nog buiten zonder hond, geen ziel kon iets belangrijks openbaren tenzij via de zoziale media. 

Omdat hij, mijn vriend, een enorme artists-block had - ik heb je daar volgens mij al eens over verteld - zeg maar een blokkade om dingen te maken zoals schrijvers dat hebben - zijn verbeeldingskracht en energie lieten hem totaal in de steek - en hij daar, tegenover mij, niet ophield om over te zeuren - alsof ik niet genoeg heb aan mijn eigen sores - wilde ik hem ter wille zijn en verrassen met een nieuw werk dat Covid-19 tot onderwerp had. Sorry Edith. Beetje onhandig gezegd in één zin. Jullie Duisters zijn meesters in het almaar langer maken van een en dezelfde zin. Herinner je je Kafka nog? Het duurde en duurde maar voor hij, mijn vriend, aan de gang ging en eenmaal op weg vorderde het maar tergend langzaam.  

Nu is het, Edith, nu is dat werk schele mosterd na de warme maaltijd. Niemand is nog bezig met Corona. En daarom heb ik hem ook geadviseerd om geen titel te geven met het woordje 'Corona' erin. Te obvious, de makkelijk, te gewichtig ook. 'Beste vriend', zei ik, 'maak het niet voornamer dan het is. Het waait heus gauw weer voorbij; men gaat, als het noodweer overgewaaid is, liever gisteren dan morgen over tot de orde van de beloftevolle nieuwste dag. Ben wel benieuwd welke titel het is geworden, maar ik vrees het ergste.

Wie E.M. is weet ik niet; dat wil hij niet zeggen. Het zal wel iemand zijn die hij kende en die het virus niet of amper heeft overleefd. Ik vind dat hij net doet of hij enorm empathisch is, enorm betrokken op de naakte existentie, maar ik zie dat anders. Hij heeft niet door dat hij vooral met zijn eigen lot begaan is en daar anderen voor opstelt alsof het een schaakspel is.

Ik hoor graag of jullie ook zo mooi weer hebben vandaag als wij. Ik heb een enorm goede luim.

Liefs Joseph