vrijdag 10 mei 2024

Brieven aan Edith Stein #83 'Virussen zijn toch ook kinderen van god?'

 

'Colloidal System'
(detail)
 
Dedicated to E.M.
mixed media on paper
90 x 90 cm

 

BRIEF 83
aan Edith Stein 
'Virussen zijn toch ook kinderen van god?'
Joseph M. Heij 
Wolfheze bij Arnhem
 

Lieve Edith,

Het schijnt dat virussen en bacteriën ook hun best doen om, net als alle levende wezens, de teloorgang van de laatste restanten van de nog levende natuur te overleven en eerder meer nageslacht wensen te verwekken dan minder. Dat is hun goed recht, want het zijn allemaal kinderen van god. Waarom wij vandaag de dag de mens zoveel hoger aanslaan dan deze minuscule wezens, zou ik niet zo gauw weten. Hopelijk snap je nu iets beter waarom ik het werk 'Colloidal System' noemde. Is het je nu nog niet duidelijk dan schrijf je me maar weer. 

Misschien heb ik je verkeerd ingeschat en ben je een stuk minder intelligent dan ik dacht. Dat geeft niet, dat maakt alleen maar dat ik meer om je geef, niet minder. Ik zoek niet naar macht over anderen, over jou, ik wil me in dienst stellen van dat wat jullie roomsen vroeger 'je naaste' noemden. Is dat Nachbar in het Duits of gebruiken jullie liever een ander, veel exotischer woordje? Buurman, buurvrouw, buurhen, klinkt zo volks.

Vanochtend vroeg mocht ik met zuster Jeanne mee naar de grote supermarkt in het dorp. Zij viste een heleboel garnalen uit de koopjeshoek. Ze had 3 dozen met van die grote dingen te pakken. Voor 50 cent per bak. Dat is echt goedkoop. Vooral als je bedenkt dat je als ze klein zijn een voor een de oogjes eraf moet knippen en vlak na de dood stuk voor stuk met de hand moet pellen. Ik snap wel dat ze duur zijn, maar ze zijn erg lekker. Jeanne had geluk vandaag, ze straalde helemaal.

Tot gauw,

Jouw Joseph

NB Over het menselijk ego kom ik nog te spreken, vandaag is het weer te mooi. Ik denk dat ik, achter in de hortus, ga proberen de hersendode Boeddha na te tekenen.