woensdag 24 juli 2024

Brieven aan Edith Stein #105 'Een plakkertje dat tegenwoordig overal wordt opgeplakt'

 

Am I not a Sister to You?
(From One Generation to the Next No I)
2024
mixed media on paper
77 x 56,5 cm

 

 

 
BRIEF 105
aan Edith Stein 
'Een plakkertje dat tegenwoordig overal wordt opgeplakt'
Joseph M. Heij 
Wolfheze

 

Lieve Edith

Vind je het goed dat ik, nu ik mij op jouw verzoek van mijn meest empathische kant heb laten zien,iets zeg over het woordje genocide? Of is het nog te vroeg? Vind je het nodig dat ik in het op de oude en de nieuwe sociale media meest uitgebate leed op aarde tevoorschijn roep of kan het er mee door? Wat ons middels een vorm van neo-minimalisme aan beelden dagelijks en in enorme, bijna Amerikaans grote en zeer eenzijdige porties ellende wordt aangeboden, valt niet goed te digesteren. Dat het Lijden, dat vanaf het begin van god komt, zeg maar onmiddellijk na de oerknal, of er allang en breed werd ingeschapen, om te huilen is, zo onmenselijk dierlijk en zo godloos diep moet zijn, is naar mijn smaak het grootste raadsel van het heelal. 
 
Toevallig weet ik dat de aliens zich ook zorgen over ons maken en anders wel de engelen die tegenwoordig polulairder zijn dan hun werkgever, zoals Kamala Harris nu een stuk populairder is dan Jo- mijn naamgenoot - Biden. In andere sterrenstelsels zijn ze veel verder dan wij van homo sapiens. Voor de helderheid: knap zijn ze in onze ogen bepaald niet. Meestal hebben ze een grijze kleur, anorexia-achtige armpjes en beentjes - ik denk dat dat komt omdat hun exoplaneet een stuk kleiner is dan onze exoplaneet, in hun ogen is de aarde dat - een veel te groot hoofd en een belachelijk seksloze mond, amper een neus, wat ik wel mooi vind, en geen zichtbare oren. Maar, al hebben ze hun uiterlijk bepaald niet mee, wetenschappelijk en technologisch en spiritueel gezien zijn ze veel verder dan wij. Heel veel verder.

Via reverse engineering proberen de grootmachten der aarde al meer dan honderd jaar lang de wetenschap die achter de ziekmakende technologie der aliens zit na te bootsen en te begrijpen. Lukt geloof ik nog niet al te best, want anders werd die in een beetje conflict toch wel ingezet. Bijvoorbeeld door Rusland in Oekraïne of door de Chinezen in de vele wateren rondom Taiwan en anders wel door Hamas om Israël te vernietigen. Ik weet dat bepaalde lobbyisten nu denken: 'Joseph, nu laat je je kennen, nu weten we genoeg.' Ik bedoel dat sommigen die naarstig naar een aanleiding zochten om Joseph M. Heij te cancelen er nu eentje menen te hebben, maar dat is niet zo. Ze moeten even door de taaie stof, over god, heelal, E.T's enzo heen bijten en dat doen ze niet graag. Hun spiritualiteit beperkt zich tot het bevrijden van het meest uitverkoren volk op aarde waarop genocide wordt gepleegd door het lang en breed meest uitgekotste volk op aarde. 
 
Wil je dat ik hier ook een voetnoot aan wijdt, Edith, of een paar noten? Officieel hoef je volgens mij geen bronnen te vermelden wanneer je iemand een brief stuurt. Ik bedoel, Joseph kan wel aan de gang blijven om alles wat hij aan Edith schrijft van noten te voorzien die je kon verifieren. En als hij dat deed, dan werden het in de meeste gevallen linkjes naar een bepaalde pagina op een bepaalde website. En jij hebt helemaal geen internet, of in ieder geval geen bereik zoals in Birkenau. En ook heb je gelijk dat het nog maar de vraag is of je in een interview dat voor het web wordt uitgeschreven verplicht bent om noten te plaatsen. Jij zult dat beter weten dan ik, Edith, want ik studeerde alleen maar Nederlands aan de Uni in Nijmegen, jij leerde veel langer door en moest zo nodig de teksten van Husserl redigeren en van voet- of eindnoten voorzien. Dat lijkt me zonder computer en internet een behoorlijk vervelende en tijdrovende rotklus. 
 
Moet je nagaan Edith, jij ging even naar de wc en ik heb de definitie van het woordje genocide al: 
 
"Deze conventie definieert in artikel 2 genocide als: een van de volgende handelingen, gepleegd met de bedoeling om een nationale, etnische, godsdienstige groep, dan wel een groep, behorende tot een bepaald ras, geheel of gedeeltelijk als zodanig te vernietigen door 'het doden van leden van de groep; het toebrengen van ernstig lichamelijk of geestelijk letsel aan leden van de groep; het opzettelijk aan de groep opleggen van levensvoorwaarden die gericht zijn op haar gehele of gedeeltelijke lichamelijke vernietiging; het nemen van maatregelen, bedoeld om geboorten binnen de groep te voorkomen en het gewelddadig overbrengen van kinderen van de groep naar een andere groep." [1]

Het is waar dat ze op de uni verbieden om Wikipedia als bron te gebruiken, maar wat kan het schelen. Helemaal onderaan de betreffende Wiki-pagina vind je namelijk als vanzelf een noot die uitlegt waar je de bron kunt vinden. 
 
Wist je trouwens dat die term voor het eerst werd gebruikt kort na de oorlog, ik bedoel de oorlog tegen het Nazisme? Dat het de Pools-Joodse rechtsgeleerde Raphaël Lemkin was die er kort voor het einde van de oorlog, zeg in 1944, mee op de proppen kwam op kort voor het naoorlogse Neurenberg-tribunaal? Kun je allemaal vinden op Wiki, maar controleer de info liever wel, want je weet maar nooit. Jammer dat je die processen niet hebt meegemaakt. Tragisch ook dat je uit eigen ervaring wel weet wat een genocide is maar het etiket niet kende. Geen naam voor iets gruwelijks is net zo erg als een moord zonder lijk. 
 
Heb je de film Dumbo kunnen zien toen die uitkwam? Toen was je er nog wel hoor. Misschien was je bij de Duitse of Nederlandse première? Kreeg je het als verjaardagscadeau van de familie of van de blonde Hollandse nonnetjes? Per slot van rekening kwam de film een dag of tien na jouw vijftigste verjaardag uit, een heel mooi cadeau. Of draaide de film op last van Joseph Goebbels - alweer een naamgenoot - niet in Europa? Ik moet dat preciezer uitzoeken of, dat kan ook, jij moet mij een en ander ophelderen. Jij bent mijn primaire bron. Schrijf me wat vaker.

In ieder geval: de joden kregen de twijfelachtige eer om voor het eerst gedoopt te worden in de naam van het 'genocide-etiketje', een plakkertje dat tegenwoordig al wel heel snel overal wordt opgeplakt. Omdat jij meer weet over genocide dan ik, er iets van hebt meegemaakt, zou ik jou graag horen. Reageer liefst snel want ik in de zomervakantie schrijf ik altijd erg graag.

Liefs Joseph