vrijdag 27 mei 2022

Brieven aan Edith Stein #14 'Awa Gujarara en haar meedogenloze god'

 


 

BRIEF 14  
aan Edith Stein
'Awa Gujarara en haar meedogenloze god'
Joseph M. Heij
Wolfheze bij Arnhem

 

Genadige Zuster Teresia Benedicta van het Kruis,

Edith?

Komen mijn brieven nog steeds aan? Lukt het je om ze te lezen en te beantwoorden? Mijn Nederlands is niet altijd optimaal, geef ik eerlijk toe, soms is het ronduit slordig, en of ik wel goed kan uitleggen wat ik allemaal denk weet ik niet. En dat voor iemand die Nederlands studeerde, niet op de uni maar toch. 

Mijn Vriend zegt dat ik in mijn betogen van de hak op de tak spring. Hij bedoelt dat ik een onderwerp niet uitputtend behandel, maar allerlei onderwerpen tegelijk. Er zou geen lijn is zitten, het is een rommeltje, ronduit warrig soms. Het is niet per se zijn mening hoor, Edith, zegt hij, hij hoort dat van anderen. Maar ja, ik slik al die devote medicijnen braaf of niet braaf en zeker niet voor niets, dus mag ik van tijd tot tijd eens een steekje laten vallen? Ik lees niks, denken ze, schrijf niks, hopen ze. Jouw lelijke boek, ik bedoel de omslag, hebben ze van me afgepakt, de andere boeken ook, de wifi eruit getrokken, de tv doet het niet, die is 'stuk'.

Kun je inmiddels al goed Nederlands lezen? Hoe lang zit je al in Echt? Een jaar of vier? Sinds 1937 of 1938? Valt er met de medezusters de praten of zijn ze daarvoor te dom, zoals ze zeggen? In vergelijking met jou zullen ze het wel gauw afleggen. Vind je dat moeilijk of heb je de nederigheid hoog in het vaandel? Wist je dat Nietzsche juist zo'n hekel had aan het christendom vanwege al die nederigheid, kruiperigheid, de kruideniersmentaliteit, het medelijden? Snap je ook dat we het daarom tegenwoordig liever hebben over mededogen, alsof het ook maar ene zier uitmaakt welk woord je gebruikt? 'Mede-dogen.' Hebben we geleend van het boeddhisme, geloof ik, maar ik kan het niet checken.

Waarom kan de sterke nou niet gewoon dat doen waar die goed in is, namelijk sterk zijn? Man, vrouw, het, genderloos, weet ik veel. Maakt niet uit. Het hoeven niet per se mannen te zijn toch? Die discours hadden we al gehad. - Jij was er vroeg bij om te promoveren; je was de tweede. - Waarom zou de sterke zoveel tijd steken in wat zwak is? Dat kost nodeloos veel energie. Laat de slappe lul nou een voorbeeld nemen aan de stijve. Dat hele navolgen van Christus, daar worden we pas doodmoe van. Vanaf de eerste discipelen, via Sint Franciscus en Thomas van Kempen, naar - ik heb geen internet - weet ik veel, Titus Brandsma en nog iemand. 

Hoe moet ik me nou in godsnaam verdiepen in jou zonder boeken en zonder internet? Dat kan helemaal niet. Dan moet ik alles uit het hoofd doen en dan kom ik weer gauw bij mezelf uit en dat, dat is het laatste wat ik ambieerde. Nou moet ik er zeker een beetje op los fantaseren? Zoals ik dat moet bij Awa. Dat arme kind heeft geeneens een naam, maar gaat de hele virale wereld over. Nou moet ik haar gelaat zeker zelf gaan zitten construeren? Verzinnen. Hoe eenzaam kon ik soms zijn. 

Vandaar dat ik dat arme kind maar 'Awa' doopte, snap je, naar de stam waar ze bij hoort. Als achternaam koos ik Guajajara, als ik dat goed spel trouwens. De naam van een andere, eveneens zieltogende stam. Omdat wij graag goed hardhout willen. Omdat er soya aangeplant wil worden. Omdat we vanavond rundvlees gingen eten. Het is dus Awa Guajajara, maar niet in de naam van De Vader en Zijn Zoon en Hun Geest. Je moest de film 'The Mission' eens kijken of houd je niet van speelfilms? Sorry Edith, ik was boos, maar niet op jou hoor. Het is eerder die god van ons van vroeger die ik niet kan velen. Doe de god die alle macht had maar er geen zak mee deed de groeten. Dat wij tekort schoten is menselijk, dat de god tekort schiet kun je moeilijk goddelijk noemen. Waarom mededogen genereren met een meedogenloze god?

Een warme groet van mij aan jou,

Jouw Joseph zonder Maria