vrijdag 10 juni 2022

Brieven aan Edith Stein #20 'Geen wonden tellen maar exemplaren'

 


 

BRIEF 20  
aan Edith Stein 
'Geen wonden tellen maar exemplaren'
Joseph M. Heij
Wolfheze bij Arnhem
 

Zeer Genadige en Gezegende Zuster van het Kruis,

Edith, ik zou je willen bidden mij niet meer te schrijven, niet onder een andere naam. 'Pennyroyal'? Wat een rotnaam. Begin zo'n eerste keer helemaal bovenaan die brief gewoon met weer met 'Beste Joseph', of, juist omdat het de eerste keer is dat je mij schrijft, met 'Geachte Joseph' of 'Waarde Joseph M.' Dat is prima. Maar waarom zet je in godsnaam helemaal onderaan niet gewoon je eigen naam? 'Pennyroyal'? Ik vind het echt lelijk klinken, alsof je het over Pennywafels alsof het Jodekoeken zijn of van die Zachte Choco Soesen die je vroeger kon kopen onder een stuitend racistische naam. Maar nog veel erger vind ik het dat het me verwart en niet zo'n klein beetje ook. 

Ik zou dan ook een soort radiostilte willen inlassen; dat we elkaar niet meer schrijven onder pseudoniem. Ik ben eerlijk en jij ook. Tenzij ze je al hadden gegrepen. Jou en je lieve Rosa ophaalden in het klooster te Echt. Die vuile SS-flikkers die de naam 'Untermensch' nog niet eens waardig zijn, die joden en homo's en gehandicapten oppakten en bestreden alsof het ongedierte was en dat was het ook, in hun ogen dan. 'Ungeziefer.' Want dan snap ik wel dat je onderduikt onder een valse en nogal verwarrende naam, een rattenkruit dat foetussen dood.     

Had ik je al verteld Edith dat Mijn Vriend een tentoonstelling over Heksen aan het maken is met een andere kunstenaar? Dat ze een kunstenaarsgesprek hadden gepland? Ik heb het helemaal afgeluisterd; ze hadden het gelukkig voor me opgenomen en de leiding vond het na een uur praten goed. Het zou me niet opwinden. Nou, dat deed het wel hoor Edith. Het ging zowat de hele avond over abortus. Alsof er geen belangrijker onderwerpen zijn. Bijvoorbeeld Oekraïne, Covid-19 of de ontbossing in Brazilië, of nog beter, de opwarming van de aarde. Ze kwamen niet eens op de gedachte dat als we afspreken om vanaf nu geen heksen meer te verbranden, dat behoorlijk veel CO2 uitstoot voorkomt. Laat ze daar eens over nadenken met z'n allen. Nee hoor. Maar anderzijds is het natuurlijk ook gewoon waar dat het ook heel veel CO2 uitstoot voorkomt wanneer je niet iedereen die dat wil in leven laat. Maar zeg dat dan.

Ik maakte eruit op dat het op die gezellige avond met sfeerlichtjes en drankjes voor iedereen erg belangrijk was of je pro of contra abortus was. Was je pro dan hoorde je bij degenen die erbij hoorden, althans in dit circuit, was je tegen dan werd je geëxcommuniceerd, dan hoorde je bij de zeldzame kunstenaars die zich uitspreken tegen abortus, of beter gezegd, niet helemaal willen zwijgen over iets waar we met z'n alleen toch nooit helemaal uit zullen komen. Natuurlijk zijn foetussen nog geen echte mensjes; ze zijn allemaal zo lelijk als jouw pseudoniem. Maar wanneer het dan precies wel geen 'Untermensch' meer is maar een 'Übermensch' leggen ze nooit helemaal bevredigend uit. 

Als mensen dan tegen abortus zijn of gerede bezwaren meenden te hebben, dan zijn het vast kristenen of komen ze van nieuw-rechts. Men kan kennelijk niet bedenken dat je de god en zijn kei heilige boeken helemaal niet nodig hebt om je gezond verstand te kunnen gebruiken. Wat heeft die Ouwe Hemelse Zak er nou mee te maken? Die man in de tuin zei, gek dat ik me soms ineens weer iets herinner dat ik kwijt was: Der reine Geist ist die reine Lüge... So lange der Priester noch als eine höhere Art Mensch gilt, dieser Verneiner, Verleumder, Vergifter des Lebens von Beruf, giebt es keine Antwort auf die Frage: was ist Wahrheit? Man hat bereits die Wahrheit auf den Kopf gestellt, wenn der bewußte Advokat des Nichts und der Verneinung als Vertreter der »Wahrheit« gilt ...

En nu dan nog even een paar zinnen over mijn derde heks, de laatste heks die ik voor Mijn Vriend ontwerp: 'Het Zuurgezicht'. Zij is slechts een van de pakweg 5.4750 heksen die die andere kunstenaar wist in te brengen. Ik ben haar naam even kwijt, die was lastig, niet helemaal gangbaar, niet bepaald Nederlands, maar wel heel erg mooi. Niet zoiets als Penny. Sorry Edith, dat ik erover door blijf zeuren, maar het zit me dwars. Dat aantal heksen is symbolisch vastgesteld op het tienvoud aantal wonden waar jullie 'Erlöser' op werd getrakteerd door de geschoolde Romeinse beulen. 

Ik ben even kwijt hoe het ook alweer zat: telden ze in de tijd van de Moderne Devotie, zeg in de late middeleeuwen, nou alleen het aantal wonden van Christus of juist het aantal bloeddruppels of allebei? Wij vinden zoiets grotesk, dat rare tellen van druppels bloed, wij tellen tegenwoordig geen wonden meer, maar exemplaren of 'Stücke', zoals de kadavers in Auschwitz werden genoemd. Dat heeft denk ik iets te maken met Neo-liberalisme, maar hoe precies weet ik niet goed. Heb je de film 'Son of Saul' gezien? Ik denk niet Edith, dat jij daar naar moet kijken... Ik, jouw Joseph, vond het al heftig, terwijl ik toch behoorlijk wat films over jullie Shoah gezien heb. Jij was er zelf bij en dan ligt het denk ik een stukje lastiger.

Die zuuraanvallen zijn in de mode. Vroeger kwamen ze volgens mij alleen voor in Pakistan en India, maar tegenwoordig zijn ze in het Verenigd Koninkrijk ook populair aan het worden en zelfs bij ons Edith, in Limburg en Nederland, komt het tegenwoordig voor, zij het nog sporadisch. Het is net een virus of een schadelijke insectensoort die naar oorden trekt die vroeger voor gematigd doorgingen. 

Meestal moeten vrouwen verminkt worden, maar soms ook mannen en soms doet het geslacht er helemaal niet toe en is het iets anders dat zo'n man dwars zit. Het kwaad reproduceert zichzelf kennelijk veel makkelijker dan het goede. Het is echt wel jammer dat het nog zo lang gaat duren voordat god echt helemaal dood is en de Übermensch of de ontwikkelingen in technologie en wetenschap de vrije ruimte krijgen om alles op te lossen. Zeg maar gerust: 'Die Endlösung' die laat bijna spreekwoordelijk al net zo lang op zich wachten als jullie Joodse Messias. 

Sorry, echtgenote van Mijn Vriend, dat het alweer over religie gaat, maar wil je alsjeblieft alleen de spelfouten uit mijn brieven halen en aan mij de algehele verantwoording over de inhoud laten?

De warme groeten, ook aan Rosa,

Liefs Joseph Maria